Zmiana – to proces wieloaspektowy, przez co jest złożony i trudny we wdrażaniu. Struktura zmiany, jej składowe i poszczególne etapy są ważnymi elementami, jednak aby osiągnąć powodzenie w realizacji założeń, należy mieć na względzie warunki, w których zmiana będzie realizowana. Okoliczności środowiskowe, społeczne, potencjał zespołu oraz czynniki materialne i techniczne stanowią o ewentualnych sukcesach czy porażkach.
Dlaczego zatem przeprowadzenie zmiany w szkole jest tak trudne, a czasami nawet niemożliwe:
- Boimy się tego, co nieznane; powoduje to naszą niepewność i najczęściej wywołuje negatywne wyobrażenia porażki.
- Słysząc o zmianie, myślimy o działaniu mającym szeroki zakres, np. reforma. Tak naprawdę pojęcie zmiany może odnosić się do poszczególnych obszarów działalności placówki lub do całokształtu jej funkcjonowania.
- Mamy negatywne doświadczenia związane z wprowadzaniem mało efektywnych zmian.
- Brak pomysłu na zmianę. Wprowadzanie zmian wymaga świadomych działań na podstawie opracowanej strategii. Warto podkreślić, że każda zmiana powinna mieć indywidualny charakter i być wynikiem potrzeb danej placówki.
Funkcjonowanie szkoły jest procesem dynamicznym i opartym na ciągłym rozwoju. Nie ulega wątpliwości, że organizacja ucząca powinna być poddawana stałym zmianom, dzięki którym podnosi jakość świadczonych usług. Cechy organizacji uczącej się wskazują na koniecznoś...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!