Jakie symptomy najczęściej występują u uczniów w kryzysie psychologicznym?

Warsztat pracy pedagoga

Przedstawiam Państwu opisy dwóch przypadków z własnej praktyki zawodowej, by na konkrecie pokazać, jakie zachowania czy stany mogą stanowić wskazówki do rozpoznania kryzysu psychologicznego u ucznia. Dane bohaterów każdego case study zostały zmienione tak, aby uniemożliwić identyfikację konkretnych osób.

Zapraszamy również do wzięcia udziału w XIX OGÓLNOPOLSKIM KONGRESIE PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW SZKOLNYCH!

Przypadek 1

Na konsultacje psychologiczne zgłosili się z polecenia pracowników szkoły rodzice Marty (14 lat). Z zebranego wywiadu wynikało, że dziewczynka od około miesiąca prezentuje wiele zachowań trudnych, przekraczających kompetencje wychowawcze rodziców. Na początku roku szkolnego Marta zniknęła z domu na cztery dni. Nie udało się ustalić, gdzie i z kim wtedy przebywała. W czasie nieobecności kontaktowała się z rodzicami, zapewniając, że jest cała i zdrowa. Po powrocie odmówiła jakiejkolwiek rozmowy na ten temat. Rodzice zauważyli zmianę w jej zachowaniu. Zaczęła się też inaczej ubierać, w bardzo obszerne, nawet kilka numerów za duże bluzy. Przestała podkreślać swoją figurę. Skasowała wszystkie profile w mediach społecznościowych. „Jakby nagle przestało jej zależeć na wszystkim, co do tej pory było dla niej ważne”. W domu prowokowała kłótnie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI