Kwalifikacje specjalistów szkolnych do prowadzenia zajęć – zasady weryfikacji uprawnień

Warsztat pracy pedagoga

Kwalifikacje zawodowe nauczycieli zatrudnianych na stanowisku pedagoga i psychologa szkolnego, terapeuty pedagogicznego, logopedy i doradcy zawodowego wciąż budzą wiele nieporozumień zarówno wśród dyrektorów placówek oświatowych, jak i w gronie specjalistów szkolnych. I chociaż wszystko zapisane jest w stosownym rozporządzeniu, to regulacje te albo wydają się po części niejasne, albo ich przestrzeganie nie jest naszą mocną stroną.

Wątpliwości pojawiają się po pierwsze w odniesieniu do wymogu posiadania przygotowania pedagogicznego, o którym mówi § 2 pkt 2 rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1289), a po drugie – w kwestii uprawnień do prowadzenia niektórych zajęć będących formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom i młodzieży. 

Jakie zajęcia i kwalifikacje budzą wątpliwości?

Formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej bardzo precyzyjnie określa rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280). Analiza zawartych tam zapisów wskazuje jednoznacznie, że z mocy prawa rzeczywistymi realizatorami pomocy w danej formie są „nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – posiadający kwalifikacje właściwe do ro...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI