Lekcje wychowawcze a zagadnienia współczesnych programów wychowawczo-profilaktycznych

Prawo w szkole

Każdy nauczyciel jest nie tylko dydaktykiem, ale powinien również być wychowawcą. Mimo że nie zawsze oficjalnie pełni tę funkcję, jego wpływ na rozwój i wychowanie uczniów jest ogromny. Dlatego nauczyciele to grupa zawodowa, która powinna posiadać kompetencje wychowawcze na wysokim poziomie. Zaliczamy do nich głównie: umiejętności komunikacyjne, nawiązywanie i podtrzymywanie prawidłowych relacji oraz znajomość i umiejętność rozwiązywania problemów typowych dla danego etapu rozwojowego.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami (ustawa Prawo oświatowe) nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia. 
Chcąc zapewnić uczniom prawidłowe warunki do wzrastania i kompleksowego rozwoju, powinniśmy zatem zadbać o aktywizację w zakresie czterech sfer.
Uzyskanie dojrzałości w wymienionych obszarach zależne jest od rozwoju kompetencji indywidualnych i społecznych każdego ucznia. Jest to możliwe poprzez osiągnięcie: 

  • samoświadomości polegającej na akceptacji siebie, spójności myślenia i działania, poczucia autonomii, tworzenia pozytywnego obrazu własnego „ja” oraz poczucia własnej godności we wszystkich wymiarach funkcjonowania człowieka;
  • samodzielnego działania polegającego na wyznaczaniu i osiąganiu zamierzonych celów, umiejętnym planowaniu i podejmowaniu decyzji, w tym dotyczących własnego życia i rozwoju, konstruktywnym rozwiązywaniu problemów oraz właściwej motywacji i nastawieniu do życia; 
  • odpowiednich relacji społecznych polegających na empatii, osiąganiu pożądanych społecznie celów, propagowaniu systemu wartości charakterystycznego dla danego społeczeństwa, działaniu na jego rzecz, aktywnym uczestnictwu w życiu społecznym; 
  • postawy otwartości polegającej na sprawiedliwym i etycznym ocenianiu, asertywności, empatii oraz wrażliwości i szacunku dla odmienności; 
  • kreatywnego i twórczego myślenia w zakresie rozwiązywania problemów, poszerzania horyzontów myślowych, poszukiwania innowacyjnych pomysłów oraz współdziałania z różnymi instytucjami kultury, dążenia do pełnego rozwoju w zakresie sfery fizycznej, psychicznej, duchowej, aksjologicznej i społecznej.

Mimo że wychowawcza rola szkoły ma ogromne znaczenie, to najczęściej godziny do dyspozycji wychowawcy poświęcane są na ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI