Zgodnie z obowiązującymi przepisami (ustawa Prawo oświatowe) nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
Chcąc zapewnić uczniom prawidłowe warunki do wzrastania i kompleksowego rozwoju, powinniśmy zatem zadbać o aktywizację w zakresie czterech sfer.
Uzyskanie dojrzałości w wymienionych obszarach zależne jest od rozwoju kompetencji indywidualnych i społecznych każdego ucznia. Jest to możliwe poprzez osiągnięcie:
- samoświadomości polegającej na akceptacji siebie, spójności myślenia i działania, poczucia autonomii, tworzenia pozytywnego obrazu własnego „ja” oraz poczucia własnej godności we wszystkich wymiarach funkcjonowania człowieka;
- samodzielnego działania polegającego na wyznaczaniu i osiąganiu zamierzonych celów, umiejętnym planowaniu i podejmowaniu decyzji, w tym dotyczących własnego życia i rozwoju, konstruktywnym rozwiązywaniu problemów oraz właściwej motywacji i nastawieniu do życia;
- odpowiednich relacji społecznych polegających na empatii, osiąganiu pożądanych społecznie celów, propagowaniu systemu wartości charakterystycznego dla danego społeczeństwa, działaniu na jego rzecz, aktywnym uczestnictwu w życiu społecznym;
- postawy otwartości polegającej na sprawiedliwym i etycznym ocenianiu, asertywności, empatii oraz wrażliwości i szacunku dla odmienności;
- kreatywnego i twórczego myślenia w zakresie rozwiązywania problemów, poszerzania horyzontów myślowych, poszukiwania innowacyjnych pomysłów oraz współdziałania z różnymi instytucjami kultury, dążenia do pełnego rozwoju w zakresie sfery fizycznej, psychicznej, duchowej, aksjologicznej i społecznej.
Mimo że wychowawcza rola szkoły ma ogromne znaczenie, to najczęściej godziny do dyspozycji wychowawcy poświęcane są na ...