Specjalne potrzeby edukacyjne obejmują uczniów z niepełnosprawnościami (intelektualnymi, fizycznymi, sensorycznymi), zaburzeniami rozwojowymi, specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja), trudnościami emocjonalnymi i społecznymi. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi często wymagają wsparcia nie tylko dydaktycznego, lecz także emocjonalnego i społecznego.
Powszechnie wiadomo, że najlepiej uczymy się poprzez doświadczenia. W procesie nauczania – uczenia się aktywność twórcza przeplata się z aktywnością odtwórczą. Aby osiągać najlepsze efekty należy dążyć do tego, aby aktywności własnej uczniów było jak najwięcej. Powinniśmy dążyć do tego, aby uczniowie nabywali potrzebną wiedzę i umiejętności w sposób skuteczny, ale i przyjemny. Tutaj z pomocą przychodzą nam metody aktywizujące.
Metody aktywizujące a specjalne potrzeby edukacyjne
Metody aktywizujące stosowane w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi muszą być zawsze dostosowane do indywidualnych możliwości danego ucznia, ale także uwzględniać umiejętność i długość koncentracji uwagi, bodźce, które znajdują się w otoczeniu dziecka, jego zdolności, możliwości intelektualne i percepcyjne.
Kluczowe w nauczaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest stawianie ich w centrum procesu pedagog...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.