Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mind fulness
Ćwiczenie uważności na co dzień

Artykuły z czasopisma | 2 stycznia 2018 | NR 95
84

Od kilku lat mindfulness, czyli uważność, robi nie tylko w Polsce zawrotną karierę. I trudno się dziwić, bo lista korzyści płynących z treningu jest długa – pomaga radzić sobie ze stresem, uszczęśliwia, poprawia koncentrację uwagi i inne funkcje poznawcze, pozwala pogłębić nasze relacje z innymi, a nawet może być metodą terapeutyczną. Tylko czym tak naprawdę jest mindfulness i jak można się tego nauczyć?

Jeśli masz wrażenie, że stale gdzieś biegniesz i nie masz chwili wytchnienia, coraz trudniej jest ci radzić sobie ze stresem, masz coraz gorszy nastrój lub kłopoty z koncentracją, to trening uważności jest dla ciebie.

Tylko czym tak naprawdę jest uważność? W wielu źródłach przeczytamy, że technika ta wywodzi się ze wschodniej sztuki medytacji, co może budzić w nas różne skojarzenia. Mindfulness nie ma jednak wiele wspólnego z mistycyzmem, a skuteczność tego treningu została potwierdzona przez twardą naukę. Do tego stopnia, że na jej bazie opracowano nowatorską i skuteczną technikę poznawczej psychoterapii depresji. Uważność ma jednak wiele do zaoferowania także osobom zupełnie zdrowym w ich codziennym życiu. Co ciekawe, zdaniem badającej mindfulness psycholożki Marii Konnikowej to właśnie uważność była tajemnicą sukcesu wybitnego literackiego detektywa. Jego opisane w książkach Conan-Doyla nawyki myślowe są zaskakująco podobne do praktyki uważności. Często też przypomina on swojemu przyjacielowi doktorowi Watsonowi „Nie patrz tylko, ale obserwuj!”. To dzięki temu nawykowi uważnej, wnikliwej obserwacji Holmesowi nie umykały nawet najdrobniejsze szczegóły. Czas więc zacząć trening uważności i skierować te słowa do siebie…

Kilka słów o uważności

Kluczem do mindfulness jest świadome kierowanie swoją uwagą i to głównie na nim opierają się ćwiczenia uważności. Dobra wiadomość: podstawy uważności można opanować stosunkowo szybko i łatwo; co więcej, można to osiągnąć samodzielnie (chodzenie na kursy nie jest konieczne). Warto wspomagać się literaturą, której w tej chwili nie brak na rynku.

Idea mindfulness, czyli treningu uważności, jest dość prosta – chodzi tu o świadome i intencjonalne (przynajmniej z początku, bo z czasem uważność wejdzie nam w nawyk i stanie się odruchowa) zwracanie uwagi na to, co tu i teraz (np. na towarzyszące nam odczucia, emocje i myśli, szczegóły otoczenia, innych ludzi) bez dokonywania ocen. W ten sposób doświadczamy rzeczywistości takiej, jaka jest, i łatwiej jest nam się z nią pogodzić, gdy jest ciężko. Pozwala to bardziej zdystansować się wobec tego, co się dzieje i co nas otacza, spojrzeć na to bardziej obiektywnie i ze spokojem. Dzięki temu łatwiej jest nam zachować emocjonalną równowagę i trzeźwość osądu, możemy też dostrzec więcej ważnych szczegółów i wyciągać bardziej trafne wnioski. Lepiej też radzimy sobie z trudnościami i przeciwnościami losu – w sensie zarówno emocjonalnym, jak i poszukiwania skutecznych strategii i rozwiązań. Możemy wreszcie poprawić jakość naszych relacji z innymi – dzięki uważności poświęcamy więcej uwagi temu, co osoby te mówią i okazują, ich emocjom, mowie ciała. Lepiej je rozumiemy i możemy bardziej adekwatnie odpowiadać na ich potrzeby, co z pewnością zostanie docenione.

Uważność umożliwia też głębsze przeżywanie chwili obecnej i cieszenia się nią, co sprawia, że stajemy się subiektywnie szczęśliwsi. W mindfulness nie chodzi bowiem tylko o „chłodny” dystans wobec świata – ten jest bardzo przydatny wtedy, kiedy trzeba działać lub gdy musimy radzić sobie z trudną sytuacją. W chwilach szczęścia natomiast uważność, poprzez skierowanie naszej uwagi tylko na to, co tu i teraz (bez myślenia o wczorajszych problemach i jutrzejszych obowiązkach), pozwala nam głębiej przeżywać radość, spełnienie, szczęście czy wdzięczność. Dzięki takim chwilom „ładujemy baterie”, nabieramy psychicznej siły i mamy generalnie lepsze samopoczucie również wted...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy