Tak jak praktyka uważności może pomóc nam być lepszymi nauczycielami i szczęśliwszymi ludźmi (pisałam o tym w poprzednim numerze „Głosu”), tak może ona też dać wiele naszym podopiecznym – i to w każdym wieku. Kiedy spojrzymy na listę korzyści, jakie płyną z praktykowania uważności, szybko przekonamy się, że może ona w znacznym stopniu pomóc dzieciom i młodzieży zarówno w osiąganiu lepszych wyników w nauce, jak i w rozwiązywaniu osobistych trudności. Klasa, która praktykuje uważność, będzie w mniejszym stopniu narażona na problemy wychowawcze, uważność pomaga bowiem uczennicom i uczniom łatwiej uporać się z wieloma trudnościami i stresem, a w efekcie – ograniczyć niepożądane zachowania będące wynikiem przeżywania trudnych emocji.
Co ważne, praktyka uważności na co dzień nie jest ani trudna, ani czasochłonna, można więc wprowadzić ją na lekcjach, a uczennice i uczniowie mogą ćwiczyć ją na przerwach i w domu, poświęcając na to codziennie choćby tylko kilka czy kilkanaście minut.
Korzyści z uważności
Co w takim razie dzieciom i młodzieży może dać uważność? Lista korzyści jest dość długa, ale co ważniejsze, są to korzyści bardzo istotne zarówno dla rozwoju poznawczego, jak i psychicznego czy emocjonalnego dziecka w każdym wieku.
Uważność przede wszystkim:
- poprawia koncentrację uwagi i pozwala aktywnie, świadomie nią dysponować, a także ignorować czynniki rozpraszające,
- pozwala bardziej świadomie i aktywnie doświadczać rzeczywistości, dostrzegać więcej jej ważnych aspektów,
- umożliwia podchodzenie do doświadczeń z otwartym umysłem i ciekawością,
- zwiększa równowagę emocjonalną i odporność...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.