Ocenianie wspierające rozwój ucznia

Otwarty dostęp Warsztat pracy pedagoga

Ocenianie jest nieodłącznym elementem życia uczniów i nauczycieli. Oceny szkolne wyrażane są nie tylko za pomocą stopni, które uczeń otrzymuje za daną pracę czy aktywność, lecz także poprzez indywidualną ocenę nauczyciela, która przejawiać się może w formie słów, gestów czy nawet mimiki. Każda ocena informuje ucznia o postępach, jakie poczynił w opanowaniu danych wiadomości i umiejętności, oraz wskazuje jednocześnie, czy należy jeszcze nad czymś popracować. Najważniejsze jednak, by wspierała jego rozwój.

Oprócz oczywistej funkcji oceny spełniają jeszcze inne role, które zdefiniować można za pomocą triady: dydaktyczna, wychowawcza, społeczno-emocjonalna. Tak więc oprócz mierzenia postępów ucznia ocena również kształtuje jego postawy oraz uczy współżycia w zróżnicowanym społeczeństwie. Niezmiernie ważne jest, by uczniowie i ich rodzice mieli świadomość wartości oceny, czyli jaki poziom wiedzy i umiejętności odpowiada określonej nocie. Temu służy zapoznanie ich z kryteriami oceniania z poszczególnych przedmiotów, co pozwala uniknąć sytuacji konfliktowych i niejasnych.

Po co ocena?

Ocenianie jest procesem niezwykle wymagającym dla nauczyciela, jego skutki rzutują bowiem na kształtowanie się postaw szkolnych ucznia. Można więc powiedzieć, że ocenianie to bezpośrednie wpływanie na rozwój i przyszłość młodego pokolenia. Należy podkreślić, że ocenianie służy przede wszystkim uczniom w wielu aspektach funkcjonowania. Po pierwsze, pozwala uczniowi na poznanie własnych możliwości – mocnych i słabych stron w zakresie danego przedmiotu. Wskazuje indywidualne rezultaty procesu uczenia się za pomocą sześciostopniowej skali, czyli w najprostszy sposób określa poziom wiedzy ucznia. Pamiętać jednak należy o konieczności użycia komentarza słownego do k...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI