Jest to okres bardzo trudny w życiu dziecka; wielość zmian, jakie zachodzą w otoczeniu, jest czasem przytłaczająca. Większość dzieci, pomijając czas adaptacji do nowej sytuacji, pozytywnie reaguje na grupę rówieśniczą. Podstawową zachętą uczestniczenia w zajęciach szkolnych jest chęć przebywania z innymi dziećmi oraz naturalny pęd do zdobywania wiedzy. Uczęszczanie do szkoły umożliwia dziecku zaspokojenie wielu jego potrzeb w obszarze społecznym oraz poznawczym.
Młodsze dzieci, które dopiero co przekroczyły próg szkoły, z uwagi na niedojrzałość układu nerwowego oraz nieumiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami, często mają problem w budowaniu relacji z rówieśnikami. Ich odczucia co do reakcji innych dzieci na wspólne przebywanie, naukę czy sprzeczki niejednokrotnie są przesadne i doprowadzają do nagromadzenia się negatywnych uczuć.
U dzieci podstawową aktywnością w ciągu dnia jest zabawa, która służy uspołecznianiu poprzez kontakty z innymi osobami. W klasie oraz podczas przerw łatwo zauważyć, kiedy dziecko nie przywykło do przestrzegania ustalonych zasad i norm czy też ma niską odporność na trudne sytuacje. Tego typu deficyty spowodować mogą obniżenie poziomu dojrzałości społecznej i emocjonalnej dziecka. Objawy tych braków to również obniżone poczucie bezpieczeństwa i lęki. Ważne jest, by poziom adaptacji dziecka do nowej sytuacji przebiegał harmonijnie. Zaburzenia tego procesu spowodować mogą nieumiejętność przystosowania się do nowej sytuacji, a w efekcie wycofanie i odrzucenie. Naturalną cechą grupy jest tworzenie się sympatii, jednak patologiczną sytuacją jest odrzucenie jednego bądź kilku członków grupy przez większość.
Przyczyny odrzucenia
Powody odrzucenia będą różne w zależności od tego, po czyjej stronie leżą.
- Leżące...