Odurzeni dźwiękami

Warsztat pracy pedagoga

Muzyka łagodzi obyczaje. Okazuje się jednak, że nie jest to jej jedyne oddziaływanie na ludzi.
Są osoby, dla których odpowiednie dźwięki mogą stać się źródłem narkotycznego oszołomienia.
Artykułem o e-narkotykach zapoczątkowujemy 
kolejny dział w „Głosie Pedagogicznym”, poświęcony nowym 
i trudnym zjawiskom w rzeczywistości szkolnej 
oraz nowoczesnym rozwiązaniom w pracy pedagoga

Nie od dziś wiadomo, że muzyka ma zbawienny wpływ na funkcjonowanie organizmu człowieka. W zależności od rodzaju słuchanej melodii powoduje ona następujące reakcje: zwalnia i pogłębia oddech, zwalnia akcję serca, redukuje stres i lęk, wywołuje uspokojenie, dotlenia mózg, zmniejsza napięcie mięśniowe, prowadzi do obniżenia ciśnienia i spowolnienia przemiany materii lub też: poprawia nastrój, wywołując radość, przyspiesza bicie serca i podwyższa ciśnienie, poprawia koordynację, podnosi poziom samooceny, pobudza do działania, prowadzi do wzmożonego napięcia mięśniowego, przyspiesza przemianę materii, pobudza i aktywizuje.


Co jeszcze może zdziałać muzyka? 

Naukowcy, badający wpływ muzyki na
człowieka zauważyli przyspieszenie procesów metabolicznych przy słuchaniu muzyki, zwiększenie lub zmniejszenie energii mięśniowej oraz zmiany związane z oddychaniem. W czasie słuchania muzyki dawnej następowało przeważnie niewielkie obniżenie ciśnienia krwi, zwolnienie akcji serca oraz zmiany w EKG. Współczesna muzyka wywołuje u większości badanych przyspieszenie akcji serca i podniesienie ciśnienia tętniczego krwi. Warto podkreślić, że trwalszy efekt daje muzyka uspoka...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI