Pedagogikę serca, nurt współczesnej pedagogiki zawierający podstawy do nowego sposobu nauczania, stworzyła dr Maria Łopatkowa, pedagog, nauczycielka, działacz oświatowy, rzecznik i obrońca praw dziecka w Polsce. Działalność Łopatkowej polegała na zaangażowaniu i wspieraniu najmłodszych. Jednak nie wszystkie założenia pedagogiki serca jesteśmy w stanie wprowadzić w placówkach edukacyjnych, gdyż niektóre są sprzeczne z ich ideą. Pedagogika serca wyróżnia rolę środowiska rodzinnego i szkolnego, które powinny akcentować te same wartości i cele, wówczas ich spójność doprowadzi do efektywności. Niezwykle ważna w tej relacji jest akceptacja, która zawsze tworzy się na gruncie pozytywnych emocji. Łopatkowa podkreśla, jak ważna jest rola osób mających wpływ na wychowanie dziecka, czyli rodzica i nauczyciela. Dlatego chcąc analizować wprowadzenie założeń pedagogiki serca w życie dziecka, należy to czynić z perspektywy zarówno szkoły, jak i rodziny.
W jaki sposób wprowadzać elementy pedagogiki serca w szkole?
Po pierwsze: atmosfera
Zapewnianie uczniom miłości, akceptacji, szacunku i bezpieczeństwa ma wpływ na ich postawę i ich stosunek do szkoły oraz przyczynia się do sukcesów w nauce....