Pedagogika serca w szkole i w rodzinie

Warsztat pracy pedagoga

Pedagogika serca oparta jest na uniwersalnych wartościach, jakimi są miłość, zrozumienie, przyjaźń, empatia, szacunek do drugiej osoby. Priorytetem są tutaj wychowanie i wszechstronny rozwój człowieka, a także umiejętność niesienia pomocy innym, empatyczne podejście do ludzi i świata oraz altruistyczna postawa. Czy we współczesnym, tradycyjnym systemie edukacji jest przestrzeń dla pedagogiki serca?

Pedagogikę serca, nurt współczes­nej pedagogiki zawierający podstawy do nowego sposobu nauczania, stworzyła dr Maria Łopatkowa, pedagog, nauczycielka, działacz oświatowy, rzecznik i obrońca praw dziecka w Polsce. Działalność Łopatkowej polegała na zaangażowaniu i wspieraniu najmłodszych. Jednak nie wszystkie założenia pedagogiki serca jesteśmy w stanie wprowadzić w placówkach edukacyjnych, gdyż niektóre są sprzeczne z ich ideą. Pedagogika serca wyróżnia rolę środowiska rodzinnego i szkolnego, które powinny akcentować te same wartości i cele, wówczas ich spójność doprowadzi do efektywności. Niezwykle ważna w tej relacji jest akceptacja, która zawsze tworzy się na gruncie pozytywnych emocji. Łopatkowa podkreśla, jak ważna jest rola osób mających wpływ na wychowanie dziecka, czyli rodzica i nauczyciela. Dlatego chcąc analizować wprowadzenie założeń pedagogiki serca w życie dziecka, należy to czynić z perspektywy zarówno szkoły, jak i rodziny. 

W jaki sposób wprowadzać elementy pedagogiki serca w szkole?

Po pierwsze: atmosfera 
Zapewnianie uczniom miłości, akceptacji, szacunku i bezpieczeństwa ma wpływ na ich postawę i ich stosunek do szkoły oraz przyczynia się do sukcesów w nauce....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI