Na ogół nikt nie lubi pisania całorocznych planów. Nie dość, że wymaga to czasu, to jeszcze trzeba zmusić się do perspektywicznego myślenia o czekających nas dziesięciu szkolnych miesiącach. Z jednej strony – dokonać rozważnej autorefleksji na temat swojej dotychczasowej pracy na stanowisku pedagoga/psychologa szkolnego, z drugiej – rozsądnego i jasnego określenia, czym należy się zająć, bo jest to obowiązkowe, co z tego i w jaki sposób jest rzeczywiście możliwe do wykonania, z kim i w jakim czasie należy dane zadania zrealizować.
Jak się z tym sprawnie uporać w niezwykle pracowitych dniach września? Na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę? Jakich błędów unikać? Oto propozycja, która pomoże Wam usprawnić proces planowania i konstruowania planu całorocznej pracy.
1. Zadbaj o czas
Twój plan pracy i tak musi powstać, bo taki jest wymóg wynikający z nadzoru pedagogicznego pełnionego przez dyrektora jako pracodawcę. Ponieważ jest to dokument szkolny, musisz zadbać, by nie był pisany „sobie a muzom”, na przysłowiowym kolanie, w ostatniej chwili. Pamiętaj, podobnie jak inni ludzie, dysponujesz tylko 24 godzinami na dobę, więc mądrze z nich korzystaj. Nie zwlekaj do ostatniej chwili z planowaniem. Tak naprawdę na przygotowanie dobrego planu potrzebujesz nie więcej niż dwie, trzy godziny. O ile zadbasz, by nie rozpraszał Cię żaden pożeracz czasu. Nie włączaj więc telewizora, nie serfuj po internetowych portalach społecznościowych, nie sprawdzaj co chwilę poczty elektronicznej, nie odpowiadaj na SMS-y i e-maile.
POLECAMY
2. Zrób powtórkę z Prawa oświatowego
Mam tu na myśli te zapisy, które przekładają się na Twoją pracę, określają jej podstawę organizacyjną, wyznaczają standardy podejmowanych przez Ciebie zadań. Są drogowskazem pokazującym, w jakim kierunku powinny zmierzać Twoje przedsięwzięcia również w tym ro...