Planowanie skutecznego zarządzania klasą

Warsztat pracy pedagoga

Początek roku szkolnego to niezwykle ważny okres nie tylko dla wychowawców rozpoczynających pracę z klasą, lecz także dla tych, którzy opiekę nad grupą klasową sprawują od jakiegoś czasu, oraz dla nauczycieli niebędących wychowawcami. To wówczas podejmuje się działania organizacyjne i planuje pracę na cały rok szkolny. Warto to zrobić także w zakresie zarządzania klasą.

Klasa szkolna to szczególna społeczność, w której panuje określona atmosfera, zwyczaje, system funkcjonowania. Każdy nauczyciel i pedagog wie, że bywają sytuacje, w których trudno ujarzmić szkolną młodzież, dlatego warto wykorzystać pewnego rodzaju triki, które ułatwią skuteczne zarządzanie grupą klasową. Aby to uczynić, należy się zastanowić, jakie czynniki zewnętrzne mają wpływ na zachowanie uczniów. Wśród najważniejszych możemy wymienić: atrakcyjność zajęć, postawę nauczyciela i ogólną atmosferę. 

Przyczyny niewłaściwego zachowania

To, że uczniowie nieodpowiednio zachowują się w szkole, nie powinno budzić niczyjego zdziwienia, warto jednak poznać powody takiego stanu rzeczy. Analizując sytuacje i zachowanie uczniów, można wskazać następujące źródła problemu: 

  • chęć przeciwstawienia się systemowi, 
  • manifestowanie swoich praw, 
  • podziw ze strony kolegów i wyższa pozycja w grupie rówieśniczej, 
  • odczuwanie przyjemności, 
  • chęć sprawdzenia nauczyciela, 
  • różnorodne ograniczenia intelektualne, 
  • zaburzenia, 
  • stan chorobowy. 

Wszystkie wymienione przyczyny mają jedną cechę wspólną – zakłócają dyscyplinę klasową, która jest jednym z determinantów prawidłowego funkcjonowania szkolnego ucznia oraz jego sukcesów szkolnych. Pozytywna dyscyplin...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI