Nie jest to zresztą tylko moja opinia. Za równie symboliczny przedmiot iPhone’y uznała także Jean M. Twenge – amerykańska psycholożka zajmująca się problematyką różnic generacyjnych, autorka książki iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości – i co to oznacza dla nas wszystkich. W publikacji tej scharakteryzowała ona iGeneration, czyli pokolenie osób urodzonych po 1995 r., które nie pamiętają życia bez internetu, nowych technologii i mediów społecznościowych – generację młodych ludzi wchodzących w dorosłość z telefonem komórkowym w dłoni i mających konto na Instagramie na długo przez pójściem do liceum. Litera „i” poprzedzająca słowo generation w nazwie tego pokolenia odnosi się de facto do wielu kwestii. Kojarzyć się ona może zatem m.in. z internetem, (korzystaniem z) iPada, indywidualizmem, inkluzywnością, niezależnością (independent), późniejszym wchodzeniem w dorosłość (in no hurry) czy niepewnością dochodów (income insecurity). Nawiązuje ona jednak również od iPhone’a. „Gdyby to pokolenie mogło zostać nazwane od jakiejś rzeczy, mógłby to być właśnie iPhone: ankieta marketingowa z 2015 r. wykazała, że dwie trzecie amerykańskich nastolatków ma to urządzenie – w jego wypadku rynek został niemal w pełni nasycony” – pisała.
POLECAMY
Mimo że w wielu miejscach daleko mi do wniosków wyciągniętych przez Jean M. Twenge, w pełni zgadzam się z jej poglądem na temat symbolicznej roli iPhone’ów w kształtowaniu rzeczywistości, w jakiej każdego dnia zazwyczaj funkcjonują współcześnie młodzi ludzie. Oczywiście przywołany przez badaczkę iPhone jest w tym kontekście jedynie efektownym przykładem – wyrazistą metaforą zachodzącej wokół nas zmiany technologicznej. W gruncie rzeczy stanowi on bowiem reprezentację wszystkich smartfonów i innych nowoczesnych urządzeń mobilnych z szybkim, często nielimitowanym dostępem do internetu, którymi w istocie posługuje się na co dzień większość naszych uczniów i uczennic. Wykorzystywane są one przez nich do wielu czynności. Młodzi ludzie sięgają po nie w domach, w drodze do szkoły, podczas lekcji.
Według raportu Nastolatki 3.0, opublikowanego w 2... |
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!