Aktualne badania i obserwacje wskazują, że zespół stresu pourazowego ma dziś charakter masowy. Jeśli zaistnieją pewne czynniki, może dotknąć każdego bez względu na pochodzenie, rasę, status społeczny. Zespół stresu pourazowego u dzieci jest to zespół charakterystycznych objawów, pojawiających się wskutek znalezienia się w sytuacji traumatycznej, dostarczającej silnych emocji negatywnych. Rozwija się w następstwie ekstremalnego przeżycia emocjonalnego o ujemnym zabarwieniu1. Stres pojawiający się w wyniku zdarzenia ma negatywny wpływ na wiele aspektów życia, w tym na zdrowie fizyczne i psychiczne. Ten rodzaj stresu oddziaływuje na wiele aspektów życia, nie pozostając bez znaczenia dla zdrowia fizycznego, emocjonalnego i psychicznego.
Badania dotyczące wpływu stresu na zdrowie psychiczne człowieka ujawniły, że odporność czy wrażliwość na stres znacznie się różnią i są indywidualną cechą poszczególnych ludzi. To, w jakim stopniu dana jednostka jest podatna na urazy psychiczne, wynika z połączenia wielu czynników, których kumulacja po traumatycznym przeżyciu może doprowadzić do zaburzeń psychicznych. Badacze problemu twierdzą, że podatność na stres jest determinowana czynnikami genetycznymi oraz indywidualnymi cechami...
Praca z uczniem z zespołem stresu pourazowego
Zjawisko stresu pourazowego zostało zdefiniowane całkiem niedawno. Początkowo badacze problemu uważali, że zdarza się ono jedynie u osób dorosłych, ale obecnie wiadomo, że problem równie często dotyczy dzieci i młodzieży. Jak powinna przebiegać praca z uczniem dotkniętym tym zespołem?