Próba samobójcza – zadania pedagoga szkolnego w różnych sytuacjach kryzysowych oraz procedury postępowania

Najnowsze doniesienia dietetyczno-farmaceutyczne

Komunikacja z osobą w kryzysie jest w wielu wypadkach bardzo dużym wyzwaniem. Niekiedy można być odbiorcą radykalnego komunikatu: „Zabiję się, jeśli nie zrobisz tego czy tego”. Jeśli się dobrze zastanowić, czy jest to oznaka frustracji, złości, czy skłonności samobójczych, to może się okazać, że trudno jednoznacznie stwierdzić, jakie mogą być konsekwencje takiego komunikatu. Takimi zagadnieniami zajmują się suicydolodzy. Jeśli jednak dziecko czy nastolatek mówi: „Chciałbym, żeby mnie tu już nie było” lub „I tak jestem dla was tylko ciężarem!” i wydaje się przy tym przygnębiony, zachowuje się inaczej niż zwykle, to jest to znak, że takie dziecko potrzebuje pomocy.

Próby samobójcze wśród dzieci i młodzieży są niezwykle po­­ważnym i tragicznym problemem zarówno w Polsce, jak i w innych krajach. Jak podaje portal Onet.pl, od stycznia do października 2022 r. w Polsce doszło do co najmniej 1715 prób samobójczych podjętych przez dzieci i nastolatków, z czego 127 zakończyło się śmiercią („Rzeczpospolita” 2023).

Próby samobójcze wśród dzieci i młodzieży mogą być spowodowane przez wiele czynników, takich jak:

  • depresja, 
  • lęki, 
  • przemoc, 
  • nadużycia, 
  • problemy rodzinne, 
  • presja rówieśnicza, 
  • trudności szkolne, 
  • brak wsparcia emocjonalnego.
     

Zaznaczyć trzeba, że nigdy nie możemy wskazać tylko jednej przyczyny doprowadzającej do samobójstwa. Każda sytuacja jest unikalna i może mieć różne przyczyny (Pawełko 2019, s. 12–13). Ważne jest, aby wiedza na temat tego zagadnienia była jak największa. 

Jeśli dziecko czy nastolatek zwraca uwagę swoimi samobójczymi komunikatami, najlepiej reagować szybko i tylko wtedy, gdy można to zrobić w miarę spokojny i opanowany sposób. Reakcje paniki uniemożliwiają komunikację – młody człowiek powinien odczuwać wsparcie ze strony osoby dorosłej oraz przeświadczenie, że jest to sytuacja „do rozwiązania”, ale pozytywnie, konstruktywnie.

Pomocne jest także pokazanie, że tuż obok jest empatyczny dorosły, który traktuje problemy danego dziecka czy nastolatka poważnie, że wierzy w ich rozwiązanie i pomoże je znaleźć. Warto skupić się w takiej sytuacji na konkretach i zapytać wprost: „Czy masz myśli samobójcze?”, „Czy myślałeś o tym, żeby zrobić sobie krzywdę?”. Otwarta komunikacja i szczerość nie da pomysłu na próbę popełnienia samobójstwa. Wręcz przeciwnie: możliwość mówienia o takich myślach i pomysłach może doprowadzić do tego, że osoba będzie odczuwała ulgę. Myśli samobójc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI