Po co nam stres?
Stres jest obecny w naszym codziennym życiu osobistym oraz zawodowym i nie da się go uniknąć. Dotyczy każdego. Wszyscy doświadczamy problemów zdrowotnych, rodzinnych, finansowych, konfliktów, strat, presji czasu. Specjaliści definiują stres jako „zespół reakcji fizjologicznych i neurologicznych, których ostatecznym celem jest przystosowanie do środowiska. Charakter tych reakcji decyduje o tym, czy dana jednostka przeżywa dystres (stres negatywny) czy eustres (stres pozytywny)” (Franken, 2005). Jak podaje Melanie Greenberg (2018), nasza reakcja stresowa wykształciła się podczas tysięcy lat ewolucji i ma na celu obronę przed bezpośrednim zagrożeniem fizycznym przez walkę, ucieczkę lub zastygnięcie w bezruchu. O ile jednak strategie te sprawdzają się w sytuacjach fizycznych zagrożeń, o tyle nie są zbyt przydatne w radzeniu sobie ze współczesnymi stresorami, które nie wymagają fizycznej reakcji, a raczej umiejętności radzenia sobie z trudnościami, rozumienia intencji innych osób, większego wysiłku umysłowego, szybkiego przetwarzania dużej ilości informacji, radzenia sobie w szybko zmieniającym się świecie. Zrozumienie, na czym polega reakcja stresowa, pomaga w przestawieniu się na spokojniejsze funkcjonowa...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.