Rozwój dzieci zaburzony przez błędy rodziców

Warsztat pracy pedagoga

Zaburzenia czy zakłócenia rozwoju i zachowania u dzieci mogą mieć różnorakie przyczyny, zdarza się jednak, że źródło problemu leży po stronie rodziców. Istnieje bowiem wiele nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka, mających różnorodny przebieg i nasilenie, wywołanych zachowaniami opiekunów. Zadaniem nauczycieli jest udzielenie odpowiedniego wsparcia każdemu uczniowi, trzeba zatem znać etiologię i algorytm postępowania. Zastanówmy się więc, jakie destrukcyjne zachowania rodziców są najbardziej powszechne, a tym samym z dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że ich ofiarą będzie któryś z naszych uczniów.

Płodowy zespół alkoholowy (FAS)

Jest to jednostka chorobowa, której skala występowania jest ogromna, a za jej pojawienie się odpowiedzialna jest matka. Stanowi zespół nieprawidłowości stwierdzanych u dzieci matek spożywających alkohol w okresie ciąży. To jednostka chorobowa obejmująca zaburzenia neurobehawioralne oraz zmiany w budowie ciała i organach wewnętrznych1.
Główne nieprawidłowości w wyglądzie i budowie to: 

  • waga niższa od normalnej dla danego wieku, dotyczy to także wzrostu,
  • nieprawidłowości w budowie twarzy,
  • mikrocefalia,
  • wiotkość mięśni,
  • skrócony i zakrzywiony mały palec,
  • deformacje genitaliów,
  • deformacje kręgosłupa,
  • porost włosów na karku,
  • gołębia klatka piersiowa,
  • nieprawidłowości w budowie serca,
  • zakrzywiony (jak dziób) mały palec,
  • małe zęby,
  • niedorozwinięte palce,
  • przepuklina,
  • nieprawidłowości w budowie nerek, 
  • deformacje bioder,
  • wklęsła klatka piersiowa,
  • rozszczepienie podniebienia.

Pedagogów będą interesowały przede wszystkim obszary i deficyty, które utrudniają dziecku codzienne funkcjonowanie w szkole. Uczeń z FAS:

  • nie rozumie pojęć abstrakcyjnych,
  • ma trudności w czytaniu, pisaniu i rozumieniu,
  • ma trudności w rozumieniu pojęć: liczby, przestrzeni i czasu,
  • wolno pracuje, szybko się męczy,
  • ma zaburzenia czucia głodu i sytości,
  • ma trudności w odbiorze wrażeń,
  • ma zaburzenia w zakresie motoryki małej i dużej,
  • ma uszkodzenia narządu słuchu i wzroku,
  • jest nadwrażliwy na dotyk,
  • nie potrafi utrzymać pra...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI