Skuteczne motywowanie ucznia do korzystania z pomocy specjalisty

Warsztat pracy pedagoga

Obowiązkiem szkoły jest zorganizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej każdemu uczniowi, który jej potrzebuje, zarówno ze wskazań określonych przez nauczycieli, jak i zawartych w opinii czy orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej. Na dodatek w postaci odpowiedniej do jego indywidualnych potrzeb edukacyjno-rozwojowych, m.in. w formie zajęć specjalistycznych, prowadzonych przez osoby z odpowiednimi kwalifikacjami.

Zapraszamy również do przeczytania innego artykułu: Akcja aktywacja, czyli za pomocą jakich metod aktywizować uczniów na lekcji matematyki?

Wiadomo też, że korzystanie przez uczniów z oferowanej przez szkołę pomocy jest już dobrowolne. To oznacza, że w przypadku ucznia niepełnoletniego potrzebna jest pisemna zgoda jego rodziców, a uczeń pełnoletni wyraża ją samodzielnie. I tu zaczynają się przysłowiowe „schody”:

  • Po pierwsze: Szkoły organizują zajęcia specjalistyczne, lecz nie zawsze ich rodzaj i forma są w zgodzie z potrzebami uczniów, co pokazał ubiegłoroczny raport NIK.
  • Po drugie: O ile na pierwszym etapie edukacji nie ma problemów z frekwencją na zajęciach o charakterze terapeutycznym, to wraz z wiekiem uczniów spada liczba korzystających z tej formy pomocy – tak wynika z danych SIO.
  • Po trzecie: Przyczyną tego zjawiska nie zawsze jest lenistwo i wygodnictwo uczniów, lecz utrata motywacji do uczestnictwa w zajęciach o charakterze terapeutycznym, organizowanych sam na sam ze specjalistą lub z niewielką grupą rówieśników.

Czy można temu zaradzić? Co zrobić, co powie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI