Zapraszamy również do przeczytania innego artykułu: Akcja aktywacja, czyli za pomocą jakich metod aktywizować uczniów na lekcji matematyki?
Wiadomo też, że korzystanie przez uczniów z oferowanej przez szkołę pomocy jest już dobrowolne. To oznacza, że w przypadku ucznia niepełnoletniego potrzebna jest pisemna zgoda jego rodziców, a uczeń pełnoletni wyraża ją samodzielnie. I tu zaczynają się przysłowiowe „schody”:
- Po pierwsze: Szkoły organizują zajęcia specjalistyczne, lecz nie zawsze ich rodzaj i forma są w zgodzie z potrzebami uczniów, co pokazał ubiegłoroczny raport NIK.
- Po drugie: O ile na pierwszym etapie edukacji nie ma problemów z frekwencją na zajęciach o charakterze terapeutycznym, to wraz z wiekiem uczniów spada liczba korzystających z tej formy pomocy – tak wynika z danych SIO.
- Po trzecie: Przyczyną tego zjawiska nie zawsze jest lenistwo i wygodnictwo uczniów, lecz utrata motywacji do uczestnictwa w zajęciach o charakterze terapeutycznym, organizowanych sam na sam ze specjalistą lub z niewielką grupą rówieśników.
Czy można temu zaradzić? Co zrobić, co powie...