Sposoby prowadzenia skutecznych wywiadów

Warsztat pracy pedagoga

Zawód nauczyciela wiąże się z komunikacją z drugim człowiekiem. Czasami bywa ona jednostronna, np. podczas wygłaszania wykładu w trakcie lekcji czy przemówienia z okazji jakiejś uroczystości. Zazwyczaj jednak jest to interaktywny proces wymagający ciągłego zaangażowania: aktywnego słuchania, zadawania pytań, czy przedstawiania faktów. Komunikacja nauczyciela, a w szczególny sposób pedagoga, psychologa odbywa się z różnymi osobami, zarówno ze ścisłego kręgu społeczności szkolnej, tj. współpracownikami, przełożonymi, rodzicami, uczniami, jak i środowiska lokalnego, czyli pracownikami socjalnymi, kuratorami, policjantami itp. Celem sporej części tych rozmów z pewnością będzie uzyskanie informacji potrzebnych do podjęcia decyzji co do sposobu i zakresu udzielanego wsparcia lub rozwiązania problemu. Będzie zatem przybierała formę wywiadu.

Wywiad jest rodzajem procesu ko­­munikacyjnego, kiedy to do rozmowy twarzą w twarz dochodzi na skutek jej wcześniejszego za­­planowania, przy czym nie ma znaczenia, czy do owego kontaktu dochodzi w sposób bezpośredni, czy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej. Wywiad od innych form rozmowy odróżnia to, że przynajmniej jeden z uczestników spotkania chce zrealizować konkretny cel. Ten sposób definiowania wywiadu zakłada, iż wiąże się on z zebraniem informacji, oceną efektywności podejmowanych działań, rozpatrzeniem skargi czy rozwiązaniem konfliktu. Prowadzenie wywiadu jest formą komunikowania się, a zatem aby był on skuteczny i doprowadził przeprowadzającego wywiad do założonego celu, potrzebna jest wiedza uwzględniająca teorie komunikacji, umiejętności interpersonalne, a także te, które związane są z pokonywaniem barier komunikacyjnych. Prowadzenie wywiadu to proces o charakterze wzajemnej interakcji. Aktywne zadawanie pytań, parafrazowanie i dzielenie się informacjami należą zarówno do zadań osoby prowadzącej wywiad, jak i rozmówcy.

Organizacja wywiadu

Dobrze zaplanowany i przeprowadzony wywiad powinien składać się z trzech etapów.

1. Otwarcie rozmowy
Każde spotkanie rozpoczyna się w momencie nawiązania pierwszego kontaktu. To istotny element procesu komunikacyjnego, gdyż ludzie zaczynają się wtedy wzajemnie poznawać. Jest to szczególnie ważne, gdy temat rozmowy jest trudny. Łatwiej jest rozwiązać konflikt z kimś, kogo się lubi, niż z kimś, kto wzbudza niechęć. Wstępny etap rozmowy składa się z trzech elementów: nawiązania kontaktu, orientacji i motywacji. Z reguły wymienione elementy realizowane są w takiej właśnie kolejności. Jednak w zależności od rozmówcy, własnych preferencji, rodzaju wywiadu czy okoliczności kolejność ta może się zmieniać i to od doświadczenia oraz wyczuci...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI