Świetlica miejscem wszechstronnego rozwoju ucznia

Warsztat pracy pedagoga

Jeszcze kilka lat temu funkcjonowało negatywne postrzeganie świetlic szkolnych i określanie ich jako przechowalni dzieci. Obecnie dużo spraw uległo pozytywnej zmianie i można powiedzieć, że świetlice są miejscem wszechstronnego rozwoju ucznia.

Nie ulega wątpliwości, że współczesna świetlica wspomaga szkołę w każdym aspekcie jej działalności. Danuta Kmita i Andrzej Perry przedstawiają następujący zakres form 
wspomagania:

  • w zakresie opieki – zaspakajanie podstawowych potrzeb dzieci, takich jak bezpieczeństwo, akceptacja, radość, oraz zapewnianie warunków sprzyjających zdrowiu i prawidłowemu wzrastaniu;
  • w zakresie wychowania – wywieranie takiego wpływu na dzieci, aby powodować pozytywne, prowadzące do osiągnięcia samodzielności zmiany w ich osobowości, w tym troska o dobre relacje, tak by dzieci mogły zbierać pozytywne doświadczenia społeczne mające znaczący wpływ na ich rówieśnicze funkcjonowanie;
  • w zakresie dydaktyki – wspomaganie zadań dydaktycznych szkoły, które sprowadzają się do poszerzania wiedzy uczniów, kształtowania różnego rodzaju umiejętności;
  • w zakresie oddziaływań profilaktyczno-terapeutycznych – wykorzystywanie aktywności, które zapobiegają utrwalaniu nieprawidłowych wzorców, a w stosunku do pewnej grupy wspomagają budowanie prawidłowych procesów; dotyczą one dzieci z zaburzonymi funkcjami psychomotorycznymi, problemami emocjonalnymi i społecznymi, dzieci z niepełnosprawnościami, ch...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI