Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracownia pedagogiczna

27 czerwca 2018

NR 96 (Luty 2018)

Szkolne walentynki

0 337

Organizacja walentynek w szkole to dobry sposób na wprowadzenie w szkole elementu zabawy, urozmaicenie codziennej rutyny i wywarcie pozytywnego wpływu na stosunek uczennic i uczniów do naszej placówki. Ale to także okazja do rozmowy na ważne dla dzieci i młodzieży tematy.

Jedni uważają je za sympatyczną tradycję, inni – za niepotrzebną kalkę zwyczajów zza oceanu. Dzieci i młodzież widzą jednak w organizacji walentynek w szkole atrakcję i okazję do zabawy; z tego względu zwykle cieszą się na myśl o tym święcie. I to już od szkoły podstawowej, w której pojawiają się pierwsze, szkolne miłości. Choć bywa i tak, że walentynki kojarzą się ze złamanym sercem – gdy miłość jest nieszczęśliwa, nieodwzajemniona i nie bardzo można liczyć na kartkę od ukochanej osoby. Mimo to walentynki warto organizować, dbając nie tylko o to, by była to okazja do dobrej zabawy, ale również o to, aby dzieci i młodzież mogły dowiedzieć się i nauczyć czegoś przydatnego, co pomoże im w ich życiu uczuciowym bądź poszerzy wiedzę na różne tematy związane z miłością. 

Poczta walentynkowa

Czasem trudno wyobrazić sobie szkolne walentynki bez poczty walentynkowej – tak głęboko w tradycję wielu szkół wrósł już ten zwyczaj. Mimo to o to, czy dzieci i młodzież chcą ją zorganizować, warto zapytać bezpośrednio ich samych, np. poprzez krótką, anonimową ankietę. To dobre zadanie dla uczniowskiego samorządu, który powinien zresztą zaangażować się również w organizację innych walentynkowych atrakcji.
A jak zorganizować taką pocztę walentynkową? Po pierwsze, trzeba przygotować urnę. W jej tworzenie warto zaangażować uczennice i uczniów – mogą to być osoby chętne, mogą być członkowie samorządu uczniowskiego albo też może ją przygotować wylosowana klasa podczas zajęć plastycznych czy technicznych. Ostatecznie można użyć tej samej urny, która służy w szkole podczas wyborów samorządowych, warto jednak ją jakoś okolicznościowo udekorować.
Sama urna to jednak tylko część sukcesu – potrzeba jeszcze osób, które będą ją obsługiwały (opróżniały po każdej przerwie, selekcjonowały korespondencję, dzieląc ją według klas), a później także wejdą w rolę listonoszy i dostarczą przesyłki do adresatek i adresatów z poszczególnych klas. Znów – mogą to być ochotniczki i ochotnicy, osoby z uczniowskiego samorządu, gospodarze klas bądź też uczennice i uczniowie, którzy dopuszczali się niewłaściwych zachowań – dla nich byłaby to okazja do częściowego zrehabilitowania się, zrobienia czegoś dla szkolnej społeczności. W tym ostatnim wypadku jest jednak ważne, aby było to dla nich dobrowolne zaangażowanie (a nie narzucone z góry).
Poczta walentynkowa może jednak także spowodować pewne problemy. Niecierpliwe oczekiwanie na walentynki może sprawić, że tego dnia uczennice i uczniowie będą znacznie mniej skupieni na temacie lekcji. Z tego względu, po pierwsze, lepiej, aby walentynki były rozdawane zawsze na początku lub na końcu lekcji (aby uczniowie wiedzieli, że w trakcie zajęć powinni skupić się na lekcji, bo na pewno nie będzie tak, że „listonosz” może wejść w każdej chwili). Po drugie, poważnym problemem może być wysyłanie wśród prawdziwych walentynek także złośliwych kartek przesyłanych „dla żartu” (w rzeczywistości może to być forma rówieśniczej przemocy psychicznej). Niestety, nie sposób całkowicie wyeliminować tego zjawiska, możemy jednak zmniejszyć jego ryzyko w dość prosty sposób – wyznaczając osobę (lub osoby), która przez cały czas będzie obserwowała urnę, siedząc blisko niej. Choć oczywiście osoba ta nie będzie miała wglądu w korespondencję i nie będzie miała możliwości zweryfikowania tego, czy ktoś wrzuca „prawdziwą” walentynkę, czy nie, już sama jej obecność zniechęci przynajmniej część żartownisiów. Jak zauważa Kanhemann (2012), sama myśl o tym, że ktoś nas obserwuje, zmniejsza prawdopodobieństwo niewłaściwych zachowań.
Jednocześnie jednak, na wypadek, gdyby do kogoś trafiła taka złośliwa kartka, warto uważnie obserwować twarze i mimikę uczennic i uczniów odbierających walentynki (to łatwe zwłaszcza wtedy, kiedy są one rozdawane podczas lekcji). Jeśli tylko zaobserwujemy na czyjejś twarzy wyraz przykrości, powinniśmy od razu po lekcji porozmawiać z tą osobą, dowiedzieć się, co się stało i dodać jej otuchy. W miarę możliwości należy też podjąć próbę odkrycia tożsamości nadawcy „żartu” i wyciągnąć wobec niego konsekwencje podobne jak w wypadku innych form psychicznej przemocy rówieśniczej. Należy też wnikliwie ocenić sytuację poszkodowanej osoby w klasie – niewykluczone, że doznaje ona również innych form przemocy czy wykluczenia, a nawet że jest klasowym kozłem ofiarnym. W takim wypadku niezbędna jest niezwłoczna, kompleksowa pomoc.
Jeśli chcemy zwiększyć liczbę walentynek otrzymanych przez naszych podopiecznych, możemy ogłosić w całej szkole, że walentynki wysyłamy nie tylko tym, w których jesteśmy zakochani, ale również tym osobom, które obdarzamy głęboką przyjaźnią, sympatią lub szacunkiem i chcemy przekazać im coś miłego.

Inne atrakcje w klasie i szkole

Miłym, wprowadzającym odświętny, a zarazem zabawowy nastrój akcentem będzie okolicznościowe udekorowanie sali. Młodsi uczniowie i uczennice mogą podczas zajęć plastycznych przygotować plakaty czy rysunki. Atrakcyjnym pomysłem może też być wycięcie dużej liczby serduszek z brystolu w różnych odcieniach czerwieni i różu i udekorowanie nimi całej sali (również powieszenie ich pod sufitem na lampach bądź też na linkach rozciągniętych od karniszy okiennych aż do przeciwległej ściany). Starsze uczennice i uczniowie mogą z kolei przygotować afisze zawierające ich ulubione cytaty o miłości bądź opracować poświęconą walentynkom gazetkę ścienną (zawierającą ciekawostki związane z walentynkami oraz wycinki prasowe na temat tego święta).
Walentynki mogą być też świetną okazją do zorganizowania w szkole występu grupy teatralnej lub kabaretowej lub do wyjścia do teatru na przedstawienie związane z miłością (np. „Śluby panieńskie” Fredry). Atrakcją dnia może być też akcja promująca czytelnictwo pod hasłem „literackie pary” – dzieci i młodzież mogą dyskutować o przedstawieniu miłości w lekturach szkolnych oraz w swoich ulubionych książkach, można zorganizować konkurs na odgadywanie literackich par (w formie kalamburów lub quizu) lub zachęcić uczniów do przebrania się za ulubione zakochane postaci literackie.
W szkole warto zorganizować też zabawę taneczną – dyskotekę dla uczennic i uczniów. Możemy wzbogacić ją o konkursy taneczne, wokalne bądź na najlepsze przebranie – jeśli zdecydujemy się na zabawę kostiumową. 

Temat na lekcję wychowawczą

Walentynki to jednak sposobność nie tylko do zabawy lecz także poruszania ważnych dla dzieci i młodzieży tematów. Z dziećmi w każdym wieku (i w sposób dostosowany do wieku) warto tego dnia rozmawiać o różnych aspektach miłości. To ważne zwłaszcza w pracy z nastolatkami, które mogą już stawiać pierwsze kroki na drodze miłości i związków, ale najczęściej wręcz dramatycznie brakuje im wiedzy na ten temat (i nie chodzi tu tylko o wiedzę na tema...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy