Trudna rozmowa z uczniem w 6 krokach – przydatny schemat z przykładowymi pytaniami

Warsztat pracy pedagoga

Podstawowym zadaniem specjalisty szkolnego jest udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży. Trudno wyobrazić sobie sprostanie temu bez prowadzenia indywidualnych rozmów z uczniami, których przedmiotem może być niemal wszystko – od chęci nawiązania wstępnej relacji, pozyskania informacji niezbędnych do dalszej pracy, pobudzania motywacji do nauki, po omawianie niestosownych zachowań czy trudności związanych z sytuacjami życiowymi lub szkolnymi podopiecznych. Tego typu rozmowy – w zależności od sytuacji i okoliczności, w jakich są prowadzone, tematów będących przedmiotem rozmów oraz celów, jakie im przyświecają – są w szkole przeróżnie nazywane: rozmowami informacyjnymi, rozpoznawczymi, wyjaśniającymi, wychowawczymi, motywującymi, profilaktycznymi, interwencyjnymi, dyscyplinującymi, choć w literaturze pedagogicznej trudno doszukać się takiego podziału.

Wiele rozmów z uczniami nauczyciel specjalista inicjuje sam, wiele przeprowadza na prośbę nauczycieli i rodziców. Nie wszystkie należą do łatwych, z wielu względów. Jednak to, co pedagog/psycholog X uznaje za trudną rozmowę, dla Y wcale taką być nie musi. Jedni bowiem niezbyt radzą sobie w relacji z uczniem wycofanym, milczącym, odpowiadającym zdawkowo „tak”, „nie”, „nie wiem”, inni zaś – z uczniem „wcinającym się” w wypowiedzi dorosłego, mającym własne, często odmienne zdanie czy ostentacyjnie oporującym. Wielu szczerze przyznaje, że nie temat rozmowy bywa dla nich trudny, a postawa ucznia, i że w takich sytuacjach czują się niekomfortowo, mają problem z empatią, panowaniem nad własnymi emocjami. 

Ważne!
Trudne rozmowy są trudne, ponieważ dotyczą emocji oraz umiejętności komunikacji, a właściwie jej niedostatków.

Jak wejść na właściwą ścieżkę rozmowy?

Rozmowa jest jedną z najprostszych i najskuteczniejszych metod oddziaływania wychowawczego. I właśnie jako taka wymaga od nauczycieli wielu interpersonalnych umiejętności i wiedzy wzbogaconej doświadczeniem nabytym w codziennej pracy, a także świadomości, że rozmowa z uczniem, aby przyniosła zamierzone efekty wychowawcze, powinna być czymś więcej niż jednostronnym monologie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI