Można ćwiczyć umiejętność rozmowy z rodzicami „na sucho” (na zasadzie prób przed właściwym przedstawieniem), samodzielnie w domu, ale najlepiej w parze z drugą osobą – partnerem, kolegą czy na warsztatach lub treningach. Niezależnie od tego, ile takich rozmów masz za sobą – zawsze możesz usprawnić swoje umiejętności w tym zakresie. W artykule przedstawię, jak można przygotować się do rozmowy z rodzicem, aby przebiegła ona jak najsprawniej i najskuteczniej.
Rozmowa = interakcja
Rozmowa jest interakcją, co oznacza, że bierze w niej udział kilka podmiotów. Z jednej strony jest nauczyciel (lub szersze grono, np. nauczyciel + pedagog), z drugiej strony – rodzic lub rodzice. Najczęściej jest to diada, na którą składają się nauczyciel i rodzic.
Interakcja w takiej diadzie zachodzić może na kilka różnych sposobów, z których najpopularniejszą są układy: nadrzędności i podrzędności (relacja ukośna) oraz partnerstwa (relacja symetryczna). Układy te oddają poniższe schematy:
NAUCZYCIEL ->RODZIC
RODZIC -> NAUCZYCIEL
Relacja ukośna nie jest korzystna w sytuacji rozmowy, ponieważ opiera się na przewadze jednej ze stron. Jeden z podmiotów ma pozycję słabszą, a drugi silniejszą. Trudno w takim układzie zrealizować cel rozmowy (jeśli przyjmiemy, że celem ma być osiągniecie porozumienia, a nie np. zastraszanie jedne...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.