Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracownia pedagogiczna

11 października 2018

NR 102 (Październik 2018)

Uzależnienie od gier komputerowych – jak z nim walczyć?

0 36

Zaburzenia związane z graniem w gry komputerowe znalazły się w najnowszej edycji klasyfikacji chorób ICD-11 opublikowanej właśnie przez Światową Organizację Zdrowia. Nie ulega wątpliwości, że istnieje wiele przesłanek przemawiających za słusznością tej decyzji.

Wyniki prowadzonych w tym zakresie badań i analiz są przerażające. Magazyn „Polska i Świat” opublikował następujące dane: 

  • średnio na granie na komputerze poświęcamy 21 godz. tygodniowo, 
  • z problemem uzależnienia od gier wideo zmaga się coraz więcej osób, 
  • statystyki wskazują, że w naszym kraju jest niemal 16 mln graczy, z czego – według szacunków – ok. 15% jest uzależnionych od grania w gry lub od internetu. 

Wraz z rozwojem technologii gry komputerowe stają się coraz bardziej nowoczesne, rozbudowane, a co za tym idzie, coraz bardziej atrakcyjne i wciągające graczy. Nie ulega wątpliwości, że granie jest jedną z najczęściej wybieranych form rozrywki wśród młodych osób. Tak silne zaabsorbowanie światem gier może szybko stać się źródłem uzależnienia. 

Symptomy uzależnienia

Zgodnie z wykładnią WHO o uzależnieniu mówimy wówczas, gdy spełnione zostaną następujące trzy warunki:

  1. utrata zdolności kontrolowania czasu przeznaczonego na granie,
  2. przedkładanie gry ponad wszystkie inne czynności,
  3. kontynuowanie gry nawet wtedy, kiedy czynność ta powoduje występowanie negatywnych konsekwencji. 

Dlaczego świat gier jest taki pociągający?

Ludzie uciekają w świat gier z różnorodnych powodów, a jednym z nich jest fakt zaangażowania sześciu rodzajów motywacji1:

  1. Podekscytowanie (ang. arousal) – często deklarowany przez badanych powód korzystania z gier komputerowych, wynikający z pobudzenia emocjonalnego będącego efektem szybkiej akcji i wysokiej jakości oprawy graficznej. 
  2. Wyzwanie (ang. challenge) – przyjemność z grania jest dla wielu respondentów efektem opanowania wyższego poziomu umiejętności lub osobistych osiągnięć. W tym sensie część badanych twierdziła, że pragnienie rozwiązania zagadki prowadzącej na kolejny poziom lub umożliwiającej ukończenie gry może być uzależniające. W efekcie wielu graczy preferuje dobrze znane i rozpracowane gry. 
  3. Rywalizacja (ang. competition) – w przywoływanej analizie jednym z najczęściej podawanych powodów sięgania po gry komputerowe jest próba udowodnienia innym graczom tego, kto ma największe umiejętności oraz zdolności szybkiego reagowania i myślenia. Zazwyczaj ten rodzaj motywacji deklarują mężczyźni przyznający się do rywalizowania o dumę lub pieniądze. Tak więc zmagania w grach wideo pozwalają podkreślić dominację mężczyzn, zwyczajowo wyrażaną w sporcie. 
  4. Odprężenie (ang. diversion) – gry komputerowe są wykorzystywane, by uniknąć stresu czy realizacji obowiązków. Respondenci donoszą, że sięgają po nie dla zabicia czasu, relaksu, ucieczki od stresu lub zwyczajnie z braku pomysłów na robienie czegoś innego. 
  5. Fantazjowanie (ang. fantasy) – użytkownicy gier cyfrowych mogą podjąć się działań, które normalnie są dla nich nieosiągalne, np. prowadzenie samochodów wyścigowych, latanie itp. 
  6. Nawiązywanie relacji społecznych (ang. socialinteraction) – wchodzenie w relacje z innymi jest dla wielu osób jednym z głównych powodów sięgnięcia po gry w okresie dzieciństwa. Badani wspominali, że pojawienie się firmy Nintendo12 i jej produktów powiązało granie z piżama party, a także wywołało presję bycia ciągle na czasie z grami. Obecnie wciąż wiele osób kontynuuje swoją przygodę z grami elektronicznymi po to, by podtrzymywać relacje z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy