Chcesz dowiedzieć się więcej? Weź udział w OGÓLNOPOLSKIM KONGRESIE PEDAGOGÓW SPECJALNYCH I TERAPEUTÓW!
Edukacja obejmuje okres od przedszkola, poprzez szkołę podstawową, średnią, aż po studia, choć nie każda z tych dziewczyn pójdzie na studia. Czas szkolny to okres stosunkowo długi, niełatwy, związany z wieloma wyzwaniami poznawczymi, towarzyskimi, społecznymi i związany z dokonywaniem nieustających wyborów. Dlaczego jest trudny dla osób w spektrum, w szczególności dziewcząt? Czy Ty – nauczycielu, pedagogu – możesz to zmienić?
W swoim artykule chciałabym przybliżyć temat dziewczęcego spektrum autyzmu, w szczególności ich odczuć i samopoczucia dziewczynek w czasie lat spędzonych w szkole. Znajdą się w nim cytaty z wypowiedzi osób zapytanych o to, co było dla nich trudne w szkole oraz co mogłoby pomóc. Celem artykułu jest przedstawienie praktycznego aspektu wsparcia, a powstał w wyniku rozmów terapeutycznych z dziewczynkami/dziewczętami i kobietami w spektrum autyzmu.
Różnorodność autystycznej społeczności
Zarówno w języku naukowym, jak i potocznym spotkać się można z określeniami: całościowe zaburzenia rozwoju, ASD (autism spectrum disorder), autyzm i wiele innych. W artykule posługuję się określeniem „spektrum autyzmu”. Twórczynią tego terminu jest Lorna Wing, która odkryła prace Hansa Aspergera i była popularyzatorką zespołu Aspergera. Wing była psychiatrą i dowiodła, że autystyczne charakterystyki występują u różnych osób w bardzo różnym nasileniu, ale w tych samych obszarach funkcjonowania (komunikacji i relacji społecznych oraz wzorców zachowania), i uznała, że podobieństwa te mają dużo większe znaczenie niż różnice.
Jej perspektywa jest ważna, bo pokazuje, jak...