W poszukiwaniu wysp kompetencji ucznia

Pracownia pedagogiczna

Wyspy kompetencji to obszary funkcjonowania dziecka, które są dla niego źródłem satysfakcji, zadowolenia. Pomagając mu je rozpoznać, wspieramy jego samoocenę i rozwój. Podpowiadamy, w jaki sposób to zrobić.

Każdy uczeń jest wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju, a jednocześnie inny od pozostałych, dlatego nie można traktować wszystkich jednakowo ani stosować wobec każdego takiego samego działania. Każdy uczeń ma własną historię, własne pragnienia, marzenia, potrzeby, preferencje i wyspy kompetencji. Dziecku, które zdaje sobie sprawę, że jego dokonania na tle klasy przedstawiają się słabo, warto pomóc, pokazując mu dziedziny, w których się sprawdza, czyli jego wyspy kompetencji. Ma to bardzo pozytywny wpływ na jego samoocenę. Optymalne oszacowanie własnych możliwości jest determinantem mającym wpływ na rozwój człowieka i chroniącym go przed czynnikami ryzyka.

POLECAMY

Każde dziecko trzeba prowadzić, jako drogocenne i jedyne w swoim rodzaju, do jego osobistej doskonałości (…). Należy dozować przeszkody tak, by dziecko było w stanie je przekroczyć. 
Émile Chartier

Przytoczone słowa stanowią kwintesencję w zakresie determinantów prawidłowego rozwoju ucznia, warto zatem wspomagać dziecko, aby osiągnęło osobistą doskonałość.

Rozwijanie wysp kompetencji krok po kroku

1 krok: Określ obszary, które będą podlegały ocenie 
Znajdą się wśród nich:

  • sprawność ruchowa,
  • zdolności edukacyjne,
  • twórczość,
  • zdolności artystyczne,
  • motywacja do działania,
  • komunikacja,
  • m...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI