Każdego dnia monitorujemy absencję uczniów. Z moich obserwacji wynika, że tylko niespełna 50% nieobecności jest spowodowanych chorobą ucznia, pozostałe to świadome odmawianie chodzenia do szkoły związane z zaburzeniami funkcjonowania szkolnego charakteryzującymi się wysokim poziomem lęku i niepokoju odnoszącego się do sytuacji szkolnych. Odmowa chodzenia do szkoły związana jest z następującymi zaburzeniami o charakterze klinicznym:
- zaburzenia emocjonalne,
- lęk separacyjny,
- fobie,
- zespół stresu pourazowego,
- dystymia.
Przyczyną opuszczania lekcji charakterystyczną szczególnie dla wieku młodzieńczego mogą być również wagary. Istnieje wyraźna różnica między wagarowaniem a odmową. Chcąc przeprowadzić prawidłowe rozpoznanie problemu, należy uwzględnić:
- medyczne i fizyczne uwarunkowania funkcjonowania ucznia,
- historię jego rozwoju,
- czas i okoliczności pojawienia się problemów oraz rozwój symptomów unikania szkoły,
- sposoby funkcjonowania dziecka w warunkach szkolnych i relacjach rówieśniczych,
- sytuacje, czynniki wywołujące lęk, stres z perspektywy dziecka,
- analizę sytuacji szkolnej dziecka (oceny, trudności, osiągnięcia),
- analizę sytuacji rodzinnej dziecka.
W tabeli 1 przedstawiamy porównanie zachowań charakterystycznych dla ucznia wagarującego i ucznia odmawiającego chodzenia do szkoły.
Omawiając kwestię wagarów, warto zwrócić uwagę na zjawiska, jakie towarzyszą temu procederowi. Najbardziej powszechnym i niemal zawsze idącym w parze z niedozwolonym zachowaniem jest kłamstwo. Wagarowicz nigdy (wyjątek stanowią „wagary ze strachu”) sam nie przyzna się rodzicom, że opuścił lekcje, a nau...