Wsparcie psychologiczno--pedagogiczne uczniów checklisty zadań na czas edukacji stacjonarnej, hybrydowej i zdalnej

Warsztat pracy pedagoga

Doświadczenia zdobyte za sprawą COVID-19 zmieniły naszą pracę w różnych aspektach, ale pewne jest jedno: absolutnie każda szkoła – i ta otwarta, pełna uczniowskiego gwaru, i ta realizująca, za zgodą sanepidu, kształcenie na odległość bądź w systemie hybrydowym – musi swoim uczniom zapewnić bezpieczny dostęp do sprawiedliwych szans edukacyjnych oraz pomocy psychologiczno--pedagogicznej. Bezpieczeństwo i szeroko pojęte zdrowie dzieci i młodzieży jest tu bezwzględnym priorytetem. Nie warto czekać na wsparcie „z góry”, lepiej zrobić to, co można zrobić samemu, czyli przygotować się na tworzenie środowiska szkolnego dbającego o relacje i emocje, minimalizującego, a nie podkręcającego poziom stresu społeczności uczniowsko-nauczycielskiej, bazując na tym, co jest dobre, sprawdzone, i rozwijając to w kierunkach, których byśmy sobie wszyscy życzyli.

Eksperci ostrzegają, że psychiczne symptomy stresu związanego z pandemią będą pojawiać się przez okres od trzech do sześciu miesięcy po jej ustaniu i mogą się utrzymywać nawet do kilku lat. Wtórują im psychiatrzy, twierdząc, że skutkiem koronawirusa może być także znaczący wzrost zapadalności na zaburzenia psychiczne, nie tylko dorosłych, ale również dzieci i młodzieży. Większa zapadalność będzie prawdopodobnie dotyczyła zaburzeń lękowych, zaburzeń nastroju i depresji, czyli
schorzeń związanych w dużym stopniu z przewlekłym stresem, niepokojem i stanem osamotnienia. Trzeba być zatem przygotowanym na wszelkiego rodzaju zachowania i stany, które mogą pojawić się u uczniów, takiej jak:

  • zaburzenia zachowania, w tym regresja – powrót do zachowań właściwych dla wcześniejszych etapów rozwojowych, krytyczny stosunek do innych, zachowania buntowniczo-agresywne, w tym autoagresja, kompulsywne jedzenie, sięganie po alkohol, papierosy i inne substancje psychoaktywne,
  • zakłócenia w funkcjonowaniu poznawczym, problemy z koncentracją uwagi, pamięcią,
  • obniżona motywacja do wysiłku, unikanie obowiązków szkolnych i aktywności, które w przeszłości sprawiały radość,
  • psychiczna niestabilność, drażliwość, nerwowość, wybuchowość, „nieadekwatne” reakcje emocjonalne, skłonność do impulsywnych działań i decyzji, wzmożony poziom lęku, depresja.

Rzecz jasna, liczba tych zaburzeń, ich nasilenie oraz czas trwania będą wiązać się z indywidualną podatnością danej osoby na czynniki stresogenne. Pamiętajmy jednak, że odporność psychiczna dzieci i młodzieży to towar deficytowy. Jeszcze przed epidemią aż 40% nastolatków cierpiało na jakąś dolegliwość psychiczną lub somatyczną. Ponad 4% chorowało na kliniczną depresję, co piąty miał stany depresyjne, co trzeci odczuwał w szkole stres, co druga nastolatka niemająca nadwagi odchudzała się, a pod względem samobójstw nieletnich jesteśmy na drugim miejscu w Europie. Wielu z młodych ludzi powróciło z tymi problemami do swojej szkoły, a obecna sytuacja może te problemy nasilać.

Liczba zaburzeń psychicznych, ich nasilenie oraz czas trwania będą wiązać się z indywidualną podatnością danej osoby na czynniki stresogenne. Pamiętajmy jednak,że odporność psychiczna dzieci i młodzieży to towar deficytowy.

Oczywiście nie wszyscy uczniowie skonfrontowani z rzeczywistością czasu epidemii – kształceniem na odległość oraz tym, co obecnie dzieje się w szkołach, ujawnią psychiczne objawy potraumatyczne i będą potrzebowali...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI