WSPÓŁPRACA SPECJALISTY Z WYCHOWAWCĄ KLASY

Warsztat pracy pedagoga

Wpółdziałanie specjalisty z nauczycielem wychowawcą to obowiązek nie tylko ustawowy, lecz także wynikający z etyki wykonywanego zawodu. Wszak to uczeń jest podmiotem oddziaływań wychowawczo-profilaktyczno--terapeutycznych podejmowanych przez wychowawcę oraz pedagoga czy psychologa szkolnego, logopedę, terapeutę pedagogicznego lub doradcę zawodowego. Nic więc dziwnego, że współpraca między nauczycielami wskazywana jest jako kluczowa w realizowaniu statutowych zadań szkoły i stawiana na równi z wiedzą i doświadczeniem zawodowym.

Do kogo powinna należeć inicjatywa nawiązania współpracy na linii specjalista – wychowawca? Często zadaję to pytanie podczas szkoleń rad pedagogicznych. Pierwszy zazwyczaj odpowiada dyrektor: No, na pedagogu, psychologu, logopedzie. Przecież po to go mamy w naszej szkole, aby inicjował, wspomagał, koordynował. Podobnego zdanią są całe rzecze nauczycieli wychowawców. Gdy pytam ich o własną inicjatywę, słyszę: Idę do pedagoga/psychologa, jak mam problem z jakimś uczniem, z jego zachowaniem na lekcji lub z wagarami. Czy to jest w porządku? Jak powinno być i dlaczego? Oto kilka słów refleksji na ten temat. 

Wychowawca klasy inicjatorem współpracy

Za taką koniecznością przemawia kilka faktów, mających swoje podstawy prawne w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 z późn. zm.), ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1481 z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 967 z późn. zm.). Artykuły bezpośrednio odnoszą się do obowiązków każdego nauczyciela oraz pełniących funkcję wychowawcy klasy. Wynika z nich m.in...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI