Do kogo powinna należeć inicjatywa nawiązania współpracy na linii specjalista – wychowawca? Często zadaję to pytanie podczas szkoleń rad pedagogicznych. Pierwszy zazwyczaj odpowiada dyrektor: No, na pedagogu, psychologu, logopedzie. Przecież po to go mamy w naszej szkole, aby inicjował, wspomagał, koordynował. Podobnego zdanią są całe rzecze nauczycieli wychowawców. Gdy pytam ich o własną inicjatywę, słyszę: Idę do pedagoga/psychologa, jak mam problem z jakimś uczniem, z jego zachowaniem na lekcji lub z wagarami. Czy to jest w porządku? Jak powinno być i dlaczego? Oto kilka słów refleksji na ten temat.
Wychowawca klasy inicjatorem współpracy
Za taką koniecznością przemawia kilka faktów, mających swoje podstawy prawne w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 z późn. zm.), ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1481 z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 967 z późn. zm.). Artykuły bezpośrednio odnoszą się do obowiązków każdego nauczyciela oraz pełniących funkcję wychowawcy klasy. Wynika z nich m.in...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.