Obecność nowych technologii w szkole
Nowe technologie to nowe możliwości także dla edukacji i to właśnie one i ich dostępność wymuszają na nauczycielach i pedagogach zmianę sposobów pracy z dziećmi i młodzieżą. Wykorzystanie nowych mediów w czasie zajęć pozwala na wzbogacenie edukacji oraz umożliwienie poszukiwania interesujących ich treści, pogłębianie wiedzy, uczenie się we własnym tempie, wymianę pomysłów z innymi osobami. Technologie mogą młodych ludzi motywować do wysiłku edukacyjnego i rozwoju zarówno w zakresie nauki przedmiotowej, jak i rozwoju kompetencji społecznych. Są jednak także „ciemne” strony technologii, która często staje się inhibitorem rozwoju zdolności, gdyż możliwości, jakie oferuje, są bardziej atrakcyjne niż standardowa nauka. Nauczyciele, pedagodzy i edukatorzy mogą podejść do tego w dwojaki sposób:
- zaakceptować nowe technologie i wdrożyć je do swojego warsztatu pracy adekwatnie do potrzeb i możliwości dzieci,
- działać tak jak do tej pory i nie korzystać z nowych mediów.
Każde z tych rozwiązań niesie za sobą szanse i zagrożenia. W tym artykule skupię się jednak na tym, jak wykorzystanie nowych technologii może wzbogacić naszą pracę edukacyjną i wychowawczą, a jednocześnie wspomóc włączanie w proces pracy lekcyjnej i szkolnej każdego ucznia i każdą uczennicę bez względu na ich potrzeby edukacyjne i indywidualną specyfikę.
Indywidualizacja procesu nauczania
Edukacja włączająca wymusza na nas w pewnym stopniu coraz większą indywidualizację procesu nauczania i uczenia si...