Obszar działalności – specjalnego przygotowania w zakresie działalności dydaktycznej, opiekuńczej oraz wychowawczej podejmowanej na rzecz dziecka z niepełnosprawnością, regulują następujące akty prawne: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Pojawienie się ucznia niepełnosprawnego w szkole może przebiegać w dwojaki sposób.
W pierwszej sytuacji dziecko w momencie rekrutacji do szkoły posiada już orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Natomiast drugi wariant ma miejsce wówczas, gdy to pracownicy szkoły wspólnie z rodzicami rozpoznają pewne nieprawidłowości mogące świadczyć o występowaniu niepełnosprawności. W takiej sytuacji niezbędna jest diagnoza przeprowadzana przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne lub specjalistyczne odpowiedniki tych placówek
w zależności od rodzaju niepełnosprawności.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dla uczniów:
- niepełnosprawnych: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwanych d...