6 kluczowych zagadnień niezbędnych w planowaniu pracy pedagoga na nowy rok szkolny

Temat miesiąca

Planowanie jest jedną z ważniejszych czynności człowieka zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Dzięki temu, że planujemy większość swoich działań, są one bardziej efektywne, konsekwentne i spójne. Rzecz jasna, nie da się zaplanować wszystkiego na 100%, bo zawsze może się zdarzyć coś nieoczekiwanego, czego nie przewidzimy lub zwyczajnie to przeoczymy, zwłaszcza pracując na co dzień z dziećmi i młodzieżą, na dodatek w rzeczywistości szkolnej, którą niemal każdego roku wyznaczają kolejne zmiany prawa oświatowego.

Zmiany wprowadzone od 1 września br. nowelizacją rozporządzenia MEiN w sprawie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie dotyczą pedagoga szkolnego. Proponuję jednak, by przed przystąpieniem do czynności planistycznych na ten rok szkolny każdy pedagog szkolny, w którego szkole zatrudniony został pedagog specjalny, zapoznał się z zakresem jego obowiązków ujętych w § 24a. Znajdują się tam bowiem zapisy wskazujące na zbieżność niektórych zadań i czynności na obu tych stanowiskach. Warto zatem spotkać się i wspólnie ustalić, które zadania adresowane do uczniów, ich rodziców i nauczycieli i w jakim zakresie każdy specjalista będzie wykonywał oddzielnie, a które z nich – współpracując ze sobą. Dotyczy to przede wszystkim odziaływań w następujących obszarach: 

  • podejmowanie działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły/placówki;
  • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły/placówki;
  • rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: 
    – rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub tr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI