Zmiany wprowadzone od 1 września br. nowelizacją rozporządzenia MEiN w sprawie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie dotyczą pedagoga szkolnego. Proponuję jednak, by przed przystąpieniem do czynności planistycznych na ten rok szkolny każdy pedagog szkolny, w którego szkole zatrudniony został pedagog specjalny, zapoznał się z zakresem jego obowiązków ujętych w § 24a. Znajdują się tam bowiem zapisy wskazujące na zbieżność niektórych zadań i czynności na obu tych stanowiskach. Warto zatem spotkać się i wspólnie ustalić, które zadania adresowane do uczniów, ich rodziców i nauczycieli i w jakim zakresie każdy specjalista będzie wykonywał oddzielnie, a które z nich – współpracując ze sobą. Dotyczy to przede wszystkim odziaływań w następujących obszarach:
- podejmowanie działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły/placówki;
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły/placówki;
- rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
– rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub tr...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.