Być fair – uczciwość w szkole i w życiu Scenariusze lekcji wychowawczych

Zajęcia z pomysłem

Wartości, takie jak sprawiedliwość i uczciwość, są podstawowymi kategoriami wychowania aksjologicznego. Już Arystoteles definiował sprawiedliwość jako „to, co zgodne z prawem i moralną słusznością”, zaś współczesne podejścia pedagogiczne podkreślają rolę uczciwości jako fundamentu zaufania i życia społecznego. W polskim profilu absolwenta szkoły podstawowej czytamy, że uczeń powinien „kierować się w działaniu uczciwością, sprawiedliwością i gotowością do podejmowania działań na rzecz dobra wspólnego”. Edukacja aksjologiczna opiera się na wychowaniu do wartości, czemu sprzyjają metody aktywizujące umożliwiające naukę przez doświadczenie.

SCENARIUSZ 1. „Uczciwość i sprawiedliwość – jak być w porządku wobec innych?”

Temat Uczciwość i sprawiedliwość – jak być w porządku wobec innych?
Uczestnicy uczniowie klas 4–8 szkoły podstawowej
Czas trwania 45 minut
Cele
  • rozpoznawanie i definiowanie pojęć „uczciwość” i „sprawiedliwość”,
  • poszukiwanie przykładów uczciwych i nieuczciwych zachowań w szkole,
  • kształtowanie empatii i współodczuwania z osobami potraktowanymi niesprawiedliwie, 
  • doskonalenie współpracy i komunikacji w grupie
Metody pracy
  • burza mózgów,
  • praca w grupach,
  • drama edukacyjna (odgrywanie ról),
  • dyskusja kierowana
Potrzebne materiały
  • kartki papieru,
  • markery,
  • przykładowe scenariusze sytua...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI