Dział: Zajęcia z pomysłem

Zajęcia z pomysłem 

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Mapa przekonań i ślepe uliczki myślenia, czyli jak rozwijać krytyczne myślenie i odporność na dezinformację

Kojarzycie taką sytuację, kiedy na korytarzu dwóch uczniów kłóci się o to, kto pierwszy oddał zeszyt nauczycielce? Głos się podnosi, atmosfera gęstnieje, a wokół zaczyna gromadzić się grupa obserwatorów. Jedni stają po stronie jednego z chłopców, inni – drugiego. Jeszcze inni wzruszają ramionami: „Znowu się kłócą, przecież zawsze tak jest”. Wystarczy kilka sekund, by w głowach świadków zdarzenia pojawiły się gotowe opinie i wyobrażenia o tym, co się wydarzyło i kto zawinił, nawet jeśli nikt nie widział początku sporu. Podobnie jest, gdy oglądamy w telewizyjnych wiadomościach reportaż, w którym różne strony wypowiadają się na emocjonujący temat. 

Czytaj więcej

Znaczenie bajek terapeutycznych w pracy pedagoga

Bajki i opowiadania to nie tylko świat fantazji i przygód – w pracy pedagogicznej stają się potężnym narzędziem wspierającym rozwój emocjonalny, społeczny i moralny dzieci. Poprzez identyfikację z bohaterami, refleksję nad ich wyborami i przeżyciami, maluchy uczą się empatii, radzenia sobie z trudnościami oraz odróżniania dobra od zła. Bajki pozwalają dzieciom przeżywać emocje w bezpieczny sposób, rozwijać wyobraźnię i kreatywne myślenie, a także kształtować kompetencje społeczne – od współpracy po wyrażanie własnych uczuć.

Czytaj więcej

Dlaczego warto rozmawiać z uczniami o migracjach?

W ostatnich latach temat migracji jest silnie obecny w polskiej szkole, głównie za sprawą wybuchu wojny w Ukrainie. Migracje to jednak szerszy temat. Czy warto uwzględniać go na lekcjach? Jeśli tak, to jak zrobić to ciekawie?

Czytaj więcej

Być fair – uczciwość w szkole i w życiu Scenariusze lekcji wychowawczych

Wartości, takie jak sprawiedliwość i uczciwość, są podstawowymi kategoriami wychowania aksjologicznego. Już Arystoteles definiował sprawiedliwość jako „to, co zgodne z prawem i moralną słusznością”, zaś współczesne podejścia pedagogiczne podkreślają rolę uczciwości jako fundamentu zaufania i życia społecznego. W polskim profilu absolwenta szkoły podstawowej czytamy, że uczeń powinien „kierować się w działaniu uczciwością, sprawiedliwością i gotowością do podejmowania działań na rzecz dobra wspólnego”. Edukacja aksjologiczna opiera się na wychowaniu do wartości, czemu sprzyjają metody aktywizujące umożliwiające naukę przez doświadczenie.

Czytaj więcej