Jeszcze zanim poznamy wszystkie fakty, w naszych umysłach pojawia się wstępna ocena: „Ta osoba brzmi rozsądnie”, „Ten człowiek na pewno przesadza”. Nasz mózg błyskawicznie porządkuje otrzymane informacje, dopasowuje je do znanych schematów i wcześniejszych przekonań. Robi to szybko, aby maksymalnie ograniczyć zużycie zasobów. W pośpiechu sięga po gotowe skojarzenia i utarte ścieżki myślenia – schematy myślowe, które niestety czasami prowadzą do błędów poznawczych.
POLECAMY
Błędy poznawcze bazują na tym, co już wiemy o świecie. To podświadome przekonania – nasza mentalna mapa, dzięki której możemy zwiedzać i poznawać świat. Czasem jednak na naszej mapie mogą pojawić się luki, ślepe uliczki lub na szybko zapisane notatki. Dlatego w sytuacjach, co do których nie mamy jeszcze dobrego rozeznania, kurczowe trzymanie się mapy prowadzi nas na manowce1. Jakie są więc ślepe uliczki naszych przekonań, z których warto zdać sobie sprawę i o których warto rozmawiać z uczniami?
1 Ślepa uliczka – moje doświadczenie to dobry punkt odniesienia
Oczywiście, że nasz punkt widzenia może być właściwy. Dobrze jest jednak wiedzieć, że gdy znajdujemy się w nowej sytuacji, nasz mózg próbuje ją uporządkować zgodnie z poprzednimi doświadczeniami – podobnymi, ale nie identycznymi zdarzeniami z naszego życia. Stara się to zrobić szybko i skute...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.