Opowiadania, bajki i różnorodne zabawy, które stosujemy w pracy pedagogicznej, ukazują trudności życia w sposób prosty i zwięzły, co pozwala na łatwe dostrzeżenie ich głębokiego przesłania moralnego. W tego typu utworach odnajdziemy niemal wszystkie dziecięce marzenia i problemy – pragnienie przygód, chęć wędrówki poza dom, a także obawy, lęki i rozczarowania. Często pojawiają się w nich motywy bliskie dzieciom, takie jak uczucia rodzinne, relacje z innymi ludźmi, miłość do matki, ojca, brata czy kolegi. Dziecko widzi tu świat wyraźnie podzielony na dobro i zło, na jasne i ciemne strony, na sprawiedliwe i niesprawiedliwe. Wartości takie jak dobroć, pracowitość i odwaga są cenione, podczas gdy chciwość, skąpstwo, tchórzliwość, agresja i lenistwo potępiane. Twórczość literacka uczy optymizmu, dostarcza pozytywnych wzorców, zachęca i skłania do walki z przeciwnościami.
POLECAMY
Dziecko, będąc aktywnym słuchaczem, identyfikuje się z bohaterami, odnajduje w nich uczucia podobne do własnych, co daje mu poczucie wspólnoty z otoczeniem i przekonanie, że inni również stawiali czoła podobnym problemom. Mały czytelnik ocenia postaci, próbuje zrozumieć motywy ich działań, co może pomóc mu w lepszym rozumieniu własnych zachowań i kierowaniu nimi. Bajki i niektóre opowiadania mogą też wywołać refleksję, skłonić do zadumy i poszukiwania odpowiedzi na pytania wykraczające poza świat literacki, zarówno u dorosłych, jak i u bliskich nam osób.
Jak bajki
...Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.