Brzmienie punktu piątego obowiązujących kierunków jest następujące:
Punkt 5. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. (Więcej na https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20252026).
Zdecydowanie dobrze się stało, że higiena cyfrowa została po raz pierwszy tak wyraźnie wskazana w podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa. To nie tylko symboliczny gest, ale istotna zmiana systemowa, która przenosi temat zdrowych relacji z technologią z marginesu debat edukacyjnych do centrum działań instytucjonalnych. Ujęcie tego zagadnienia w oficjalnym dokumencie rangi państwowej jest wyraźnym sygnałem, że problemy wynikające z nieumiejętnego, nieświadomego lub nadmiernego korzystania z narzędzi cyfrowych zostały uznane za zjawisko o skali społecznej, a nie jedynie za sprawy prywatne poszczególnych rodzin czy szkół. W świetle socjologii problemów społecznych oznacza to, że państwo dostrzegło, iż trudności z utrzymaniem cyfrowej równowagi przez dzieci i młodzież spełniają warunki problemu społecznego: są powszechne, wpływają na ład społeczny, mają poważne konsekwencje wychowawcze i zdrowotne oraz mogą być rozwiązywane przez dostępne instrumenty polityki publicznej, w tym przypadku przez działania edukacyjne.
Taka decyzja Ministerstwa Edukacji niesie za sobą szereg wymiernych korzyści:
- Włączenie higieny cyfrowej do oficjalnych priorytetów...