Blisko to historia Léo i Rémiego – trzynastoletnich chłopców, pary nierozłącznych przyjaciół. Poznajemy ich w trakcie beztroskich wakacji, kiedy spędzają ze sobą niemal każdą wolną chwilę. Lato wkrótce się jednak kończy, a wraz z nadejściem jesieni relacja bohaterów przejdzie nieodwracalną przemianę. Zmiana środowiska, nowa szkoła i nowi koledzy, a także ich niewybredne docinki dotyczące zażyłości między chłopcami sprawiają, że Léo zaczyna wyraźnie dystansować się od Rémiego. Chęć dopasowania się za wszelką cenę do grona rówieśników z jednej strony, z drugiej zaś – brak otwartej komunikacji z przyjacielem prowadzą do eskalacji zdarzeń, która zakończy się tragedią.
Zachęcam pedagogów i wychowawców do tego, by po projekcji porozmawiali z uczniami na temat uczuć, jakie wywołał w nich ten subtelny, kameralny film. Smutek, dyskomfort, a może związane z mechanizmem katharsis poczucie ukojenia – warto będzie przyjrzeć się tym emocjom i zastanowić się nad źródłem każdej z nich.
Jakie walory edukacyjne odnajdujemy w filmie Blisko?
- Dorastanie i związane z nim zmiany. Głównych bohaterów filmu Blisko poznajemy w momencie, kiedy mają trzynaście lat. Stoją więc u progu procesu dojrzewania, a także związanych z nim wyzwań. Wskutek tego łącząca ich przyjaźń także ulega przemianie. To ważny i uniwersalny temat, który warto będzie podjąć w trakcie dyskusji z klasą. W nawiązaniu do seansu warto będzie porozmawiać z uczniami o różnorodnych i trudnych zmianach, jakie wiążą się z dorastaniem, oraz o tym, jak wpływają one na samopoczucie, nastrój oraz relacje z innymi.
- Przeciwdziałanie wykluczeniu rówieśniczemu. Bliska więź między Léo i Rémim wzbudza podejrzenia nowych kolegów z klasy. Reakcje rówieśników na zażyłą przyjaźń łączącą chłopców są różne: poczynając od pozornie niewinnego pytania zadanego przez jedną z dziewczynek („Jesteście parą?”), kończąc na uszczypliwościach i szykanach. Léo nie chce być odtrącony przez grupę, więc odsuwa się od przyjaciela i wraz z nowymi znajomymi zaczyna się bardziej angażować w stereotypowo męskie aktywności (jak choćby treningi hokeja). Czy zachowanie bohatera jest jednak związane z naturalnymi zmianami zachodzącymi w okresie dorastania, czy jest raczej podyktowane strachem przed niedopasowaniem, przed byciem innym i wyśmianym? Film ma szansę uwrażliwić młodych widzów na problemy związane z wykluczeniem rówieśniczym i skłonić ich do tego, by w stosunku do drugiej osoby kierowali się empatycznym podejściem. Zachęcamy do tego, aby po projekcji porozmawiać z uczniami o tym, że słowa mają ogromną moc – dlatego warto używać ich z rozwagą.
- „Stajesz się odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś”. Słowa lisa z Małego Księcia Antoine’a de Saint-Exupéry mogłyby stać się naczelnym mottem filmu. Warto się zastanowić wspólnie z uczniami nad tym, czy Léo nie postępuje egoistycznie w momencie, kiedy bez wyjaśnienia odsuwa swojego przyjaciela na dalszy plan. Czy skupiając się wyłącznie na rozwijaniu nowych znajomości, na chęci zyskania akceptacji i aprobaty rówieśników, nie zaniedbuje tego, co najważniejsze? Chłopiec odbiera trudną lekcję na temat odpowiedzialności w relacji z drugim człowiekiem w momencie, kiedy jest już za późno, by naprawić błędy. Może wyciągnąć z nich jedynie cenną naukę na resztę życia. Seans Blisko może być dla Twoich uczniów świetnym ćwiczeniem z empatii, pokazującym, jak nasze zachowanie może wpływać na samopoczucie innych osób. W rozmowie z młodymi widzami po seansie warto będzie podkreślić, jak ważną rolę w budowaniu udanych relacji odgrywa komunikacja. Zachęcam do tego, by wspólnie z uczniami się zastanowić, w jaki sposób wyrażać swoje uczucia oraz potrzeby, zachowując jednocześnie otwartość i uważność na to, co ma do powiedzenia druga osoba.
- Jak radzić sobie z trudnymi emocjami? Ogromną zaletą filmu Blisko jest także opowiadanie o niełatwych emocjach w niezwykle zniuansowany sposób. Jak Rémi radzi sobie z odtrąceniem przez najlepszego kompana? Czy można było zapobiec tragedii, która się wydarzyła? Z drugiej strony – z jakimi emocjami musi zmierzyć się Léo skonfrontowany z utratą bliskiej osoby? Po projekcji warto będzie uświadomić uczniów, że wszystkie uczucia – smutek, gniew, złość – są naturalne i potrzebne. I zawsze warto o nich rozmawiać. Warto wspólnie z klasą zastanowić się, jakie funkcje pełnią poszczególne emocje i jak konstruktywnie je wyrażać.
Życzę, by seans Blisko zaowocował wieloma ważnymi i wartościowymi dyskusjami – nie tylko na ten temat.
TRIGGER WARNINGS: Film Blisko podejmuje temat homofobii i dyskryminacji ze względu na orientację seksualną. Jeden z głównych bohaterów popełnia samobójstwo – wspomniana scena nie jest jednak przedstawiona w filmie.
Chcesz zamówić seans Blisko dla swojej grupy szkolnej? Skontaktuj się bezpośrednio z wybranym przez siebie kinem i zapytaj o możliwość organizacji projekcji dla grupy szkolnej oraz dostosowania daty i godziny seansu do Waszych potrzeb.