Jak się nie dać pseudonauce i fake newsom?

Scenariusze

Internet, który miał być idealnym sposobem na łatwy dostęp do wiedzy na każdy temat, coraz częściej staje się źródłem dezinformacji. Coraz częściej też pojawiają się w nim nie tylko informacje błędne czy niesprawdzone, ale także treści wręcz celowo wprowadzające odbiorców w błąd. Wyraźniej widać, że szkoła powinna nie tylko przekazywać wiedzę uczennicom i uczniom, ale też nauczyć ich krytycznego myślenia i weryfikowania informacji.

Dzieci i młodzież coraz częściej szukają informacji w pierwszej kolejności właśnie w internecie; zdarza się też, że tylko do niego się ograniczają. Po co kartkować opasłe tomy, po które trzeba jeszcze chodzić do biblioteki, skoro wszystko można znaleźć w Wikipedii? Szybko, wygodnie, bez wychodzenia z domu.

Ciemna strona internetu

Wikipedia jest lubianym przez młodzież źródłem informacji; niestety jednak nie zawsze można jej ufać. Zdarza się, że hasła zawierają informacje błędne lub przestarzałe, a często też niepełne bądź bardzo jednostronnie ukazujące poruszany temat – co ma istotne znaczenie zwłaszcza jeśli budzi on jakieś kontrowersje. Mimo to, Wikipedia wciąż często jest bardziej wiarygodnym źródłem niż wiele innych stron redagowanych przez przypadkowe czy anonimowe osoby, których motywy pozostają niejasne (a mogą mieć istotny wpływ na publikowaną treść).
Niestety internet jest miejscem bardzo przyjaznym oszustom, cynikom czy też po prostu amatorom, którzy, mając jakąś niewielką wiedzę w określonej dziedzinie, próbują pozować na ekspertów. Każda z tych osób może stworzyć sobie stronę internetową i opublikować na niej dowolne, również całkowicie zmyślone treści – nikt tego nie weryfikuje (jak to się dzieje w tradycyjnych mediach, a zwłaszcza w publikacjach naukowych i popularnonaukowych). Niestety nie brakuje portali i blogów, które celowo publikują fake newsy, czyli nieprawdziwe informacje (z różnych obszarów i dziedzin), po to, by wprowadzić odbiorców w błąd lub po prostu na nich zarobić (w tym celu tworzą newsy z „klikbajtowym” tytułem – czyli takim, który mocno zwraca uwagę czytelnika i skłania go do kliknięcia w link, dzięki czemu ma on coraz więcej odsłon i pozwala np. zarabiać na reklamach).
Wiele serwisów i blogów (nierzadko prowadzonych przez popularne osoby, internetowych celebrytów) publikuje nieprawdziwe informacje po to, aby coś sprzedać. Dotyczy to zwłaszcza dietetyki i medycyny, np. na blogach poświęconych rzekomo zdrowe...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI