Obowiązek opracowywania IPET i WOPFU istnieje do dziś. Z założenia ma to gwarantować każdemu uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymanie odpowiedniego wsparcia w placówkach najbliższych jego miejsca zamieszkania, a więc również w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych.
Co oznacza termin „odpowiednie wsparcie”?
Odpowiedź znajduje się w § 5 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla niepełnosprawnych dzieci i młodzieży, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309 – tekst jednolity). Jest w nim wskazanie, że takiemu uczniowi należy bezwględnie zapewnić:
1. Realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dokument ten ma moc decyzji administracyjnej. Stąd wywiązanie się z tego obowiązku spoczywa na dyrektorze placówki oświatowej oraz kadrze pedagogicznej.
2. Warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów. To zadanie również leży w gestii dyrektora i nauczycieli, w tym pedagoga specjalnego, któremu przydzielono określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technolog...