Fobia szkolna (skolionofobia, didaskaleinofobia) to forma zaburzeń lękowych o różnorodnych przyczynach. Jest ona zapewne jednym z zaburzeń lęku separacyjnego (przed rozstaniem z matką), nie należy do tzw. fobii specyficznych, jak na np. nieracjonalny lęk przed pająkami (arachnofobia), wysokością (akrofobia) czy zamkniętymi przestrzeniami (klaustrofobia).
Podstawowym objawem fobii szkolnej jest lęk przed uczęszczaniem do szkoły, który ujawnia się zazwyczaj w postaci bólów głowy, brzucha, drżenia rąk, wymiotów, biegunki, duszności, pocenia się, nawracających infekcji dróg oddechowych (mogą one być również wynikiem osłabienia układu odpornościowego spowodowanego uporczywym stresem).
Do przejawów tego zaburzenia zaliczane są także: brak apetytu, moczenie nocne, jąkanie się, tiki nerwowe, drażliwość, nieuzasadniona agresja. Znaczne nasilenie objawów może uniemożliwić dziecku naukę w szkole, zaś stosowanie przymusu tylko je pogłębia. Cechą charakterystyczną fobii szkolnej jest całkowite ustępowanie symptomów z chwilą ustąpienia „zagrożenia”, czyli konieczności pójścia do szkoły.
Fobia szkolna może być lękiem przed szkołą „samą w sobi...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.