Konflikt między rodzicami a szkołą w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Temat miesiąca

Obecnie w zasadzie nie ma już dzieci, które nie miałyby jakichś dysfunkcji, zaburzeń czy trudności. Tak twierdzą lekarze, psycholodzy i terapeuci, a wtórują im nauczyciele, wskazując, że nawet 30–40% uczniów w każdej klasie ma jakieś problemy edukacyjne, rozwojowo-zdrowotne, natury emocjonalnej bądź wychowawczej. Z roku na rok zwiększa się więc populacja dzieci i młodzieży potrzebujących pomocy psychologiczno- -pedagogicznej. Aby im takowej udzielić, potrzebna jest – poza wstępną diagnozą szkolną – diagnoza specjalistyczna, wykonana w poradni psychologiczno- -pedagogicznej. I tu pojawiają się trudności. Jakiego rodzaju i jak je przezwyciężyć?

Po pierwsze, tylko część uczniów posiada wspomnianą na wstępie diagnozę, dzięki której można dać im fachowe wsparcie oraz dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych możliwości i potrzeb, a i tak nie wszyscy rodzice decydują się ujawnić w szkole otrzymaną opinię czy orzeczenie. Nie wszyscy rodzice też godzą się, by dziecko korzystało z oferowanej mu w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Po drugie, zdarza się również, że po wstępnym własnym rozpoznaniu nauczyciele i specjaliści szkolni włączają różne formy pomocy, sugerując jednocześnie rodzicom udanie się z dzieckiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu wykonania dokładnej, specjalistycznej diagnozy i uzyskania wskazówek dotyczących dalszej pracy z dzieckiem. Mimo to nie każdy rodzic na taką wizytę wyraża chęć, a wielu bywa wręcz oburzonych samą propozycją nauczycieli.
Nic więc dziwnego, że w takich sytuacjach dochodzi do konfliktu na linii szkoła – rodzice, zwanego konfliktem danych i konfliktem interesów. Bazą dla nich są zakłócenia w przekazie i dostępie do informacji na temat dziecka oraz niejasna świadomość wzajemnych praw i obowiązków, oczekiwań co do roli rodziców i szkoły w wychowaniu i nauczaniu, co do zakresu współpracy (za co odpowiada szkoła, za co rodzice). 

Konflikt (antagonizm, kolizja, spór, zatarg) oznacza wszelkie zetknięcie się sprzecznych dążeń, niezgodności, celów i sposobów załatwiania interesów, poglądów.
Konflikt danych powstaje, gdy strony przypisują różną wagę tym samym informacjom, są przekonane o braku dostępu do ważnych informacji lub o posiadaniu pełnej wiedzy o sytuacji drugiej strony.
Konflikt interesów wiąże się z potrzebą samostanowienia, powstaje, kiedy każda ze stron ma w danej sytuacji/sprawie różne potrzeby, chce czegoś innego. 

Co sprawia, że niektórzy rodzice nie chcą współpracować ze szkołą w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej, nie wyrażają na nic zgody, zaprzeczają zaobserwowanym w szkole trudnościom dziecka, udają, że nie ma problemu? Jak rozwiązać powstały konflikt, nie przynosząc szkody żadnej ze stron? Co może zrobić nauczyciel, wycho...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI