Równowaga układu nerwowego a proces uczenia się
Układ nerwowy jest bardzo złożonym systemem, którego najistotniejszą cechą jest przesyłanie i odbieranie bodźców zarówno ze środowiska zewnętrznego (jest niejako łącznikiem pomiędzy organizmem a środowiskiem zewnętrznym), jak i z naszego wnętrza. Układ nerwowy odbiera bodźce od innych narządów czy układów, po czym rozsyła je dalej, komunikując, jak się czujemy. Układ nerwowy to również – a może przede wszystkim – mózg, a więc koordynacja wszystkich czynności fizjologicznych, procesów myślowych, a także emocje oraz równowaga pomiędzy pobudzeniem a uspokojeniem organizmu. I to właśnie ta równowaga jest tak ważna dla procesu uczenia się. W dzisiejszym świecie wypełnionym bodźcami zachowanie równowagi układu nerwowego staje się coraz trudniejsze, nie tylko dla dzieci, lecz także dla dorosłych. Jednak to układ nerwowy dziecka, który nie jest jeszcze w pełni ukształtowany, ma ogromne trudności z wyciszeniem i uspokojeniem organizmu.
Stan, w którym organizm doświadcza nadmiaru bodźców, nazywamy przebodźcowaniem. Może to prowadzić do trudności w ich przetwarzaniu oraz powodować różne objawy, takie jak stres, często przewlekły, rozdrażnienie, problemy z koncentracją, zmęczenie. Szczególnie narażone na przestymulowanie są dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, z obciążeniami neurologicznymi, osoby w spektrum autyzmu, osoby wysoko wrażliwe. 
Najczęściej dotyka nas przestymulowanie bodźcami z zewnątrz. Jest to przeciążenie psychofizyczne wywołane nadmiarem bodźców docierających do organizmu, stan, w którym układ nerwowy musi...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
 
            
        Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.
 
                                                                                                     

 
            
 
                         
                         
                        