Stres to stan mobilizacji organizmu, który jest reakcją na negatywne bodźce fizyczne i psychiczne. Długotrwały stres może doprowadzić do zaburzeń czynnościowych, a nawet do schorzeń organicznych. Stres towarzyszy człowiekowi od zawsze. Naszym praprzodkom pozwalał w sytuacji zagrożenia mobilizować siły i środki do zwalczania niebezpieczeństwa. Elżbieta Krywult opisuje typowy przebieg sytuacji stresowej:
- stadium alarmowe – człowiek odczuwa działanie stresora, czuje się bezsilny i zagrożony, jednocześnie przygotowuje się do zmierzenia z niebezpieczeństwem;
- stadium adaptacji – człowiek odczuwający działanie stresora nauczył się już skutecznie i bez nadmiernych zaburzeń radzić sobie ze stresem;
- stadium wyczerpania – człowiek zużył zapasy swojej energii, odczuwa zmęczenie lub załamuje się. Organizm jest wycieńczony.
 
Nieco inaczej fazy te nazywa Rosemarie Portmann: faza alarmu, faza sprzeciwu, faza odpoczynku lub wycieńczenia. Według niej reakcje na stres występują w trzech sferach: kognitywnej, emocjonalnej i fizycznej. W sferze kognitywnej są to: negatywne myślenie, brak koncentracji, chaos myślowy, blokada mentalna...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
 
            
        Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.
 
                                                                                                     



 
                         
                         
    
                        