Mniej znaczy więcej, czyli o dobrym planie na nowy rok

Temat miesiąca Otwarty dostęp

Wspieranie dzieci i młodzieży wymaga nieustannej pracy nad własnym dobrostanem, aby móc efektywnie pomagać podopiecznym. Równowaga wewnętrzna w bezpośredni sposób przekłada się na jakość naszej pracy i relacji. Wypalony, wyczerpany pedagog czy wychowawca nie będzie efektywny. Tak jak w samolocie maskę tlenową najpierw zakładamy sobie, a potem dziecku, tak w pracy z młodymi ludźmi w pierwszej kolejności musimy zadbać o swoje zasoby. Jak dobrze gospodarować energią zgromadzoną w czasie wakacji? Jak planować pracę, by była dla nas źródłem satysfakcji, a nie frustracji?

Cykl życia szkoły można porównać do cyklu życia natury. Wakacje – to czas ładowania akumulatorów, nowy początek wyznaczany przez 1 września. Napełniony po wakacjach dzbanek zasobów dość szybko się jednak wyczerpuje, bo praca psychologa, pedagoga czy wychowawcy obarczona jest odpowiedzialnością, która czasem prowadzi do nadmiernego stresu, wypalenia, braku zaangażowania. Jest jednak wiele metod i narzędzi rozwojowych, które pomagają tego uniknąć. Planowanie nowego roku szkolnego powinno obejmować – obok konkretnego harmonogramu wsparcia dla podopiecznych – także dobór narzędzi wspierających nas w pracy zawodowej. 

Psychologia poznawcza dla dobrostanu

Aby utrzymywać dobrostan, warto przyjrzeć się swoim przekonaniom na temat pracy. Czy są dla mnie zdrowe i wspierające, budujące moje poczucie własnej wartości? A może wręcz przeciwnie – mam tendencję do automatycznego uruchamiania tzw. zniekształceń poznawczych, czyli nieprzystosowawczych, sztywnych wzorców myślenia, które skutkują takimi emocjami, jak smutek, złość czy lęk? Pamiętajmy, że według tzw. kajzerki poznawczo-behawioralnej to właśnie nasze przekonania, myśli na temat świata wpływają na nasz stan emocjonalny, zachowanie i reakcje z ciała.
W pracy pomocowej łatwo jest wpaść w pułapkę zniekształconego myślenia. Jeśli często zdarza się nam odczuwać frustrację, poczucie winy czy nadmierny stres, poszukajmy tych zniekształceń i rozpocznijmy świadomą pracę nad nimi. Oto ich przykłady:

  • Myślenie dychotomiczne – widzenie tylko opcji skrajnych, czarno-białe postrzeganie świata: „Albo będę najlepszym peda...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI