Mocne strony neuroróżnorodności – potencjał, nie problem

Edukacja i wychowanie

Dzisiaj coraz częściej mówimy o potencjale osób neuroróżnorodnych, ale czy jako społeczeństwo rzeczywiście potrafimy odpowiednio z niego korzystać? Czy nie jest jednak tak, że zamiast skupiać się na zaletach i mocnych stronach osób m.in. w spektrum autyzmu, z dysleksją czy ADHD, zwłaszcza w szkole, koncentrujemy się na trudnościach i pracujemy głównie nad tym, aby dostosować dziecko do systemu? Może najwyższy czas zacząć rozwijać wyjątkowe umiejętności dzieci neuroróżnorodnych i tym samym umożliwić im wychodzenie poza schemat.

Czym jest neuroróżnorodność?

Neuroróżnorodność (neurodiversity) to termin odnoszący się do różnych cech ludzkiego mózgu, a więc do odmiennego sposobu rozumowania, odbierania świata i wynikających z tego zachowań. Termin został użyty po raz pierwszy w latach 90. XX w. przez Judy Singer1. Zaburzenia neurorozwojowe w klasyfikacji DSM-5 obejmują: niepełnosprawność intelektualną, zaburzenia komunikacji, zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), specyficzne zaburzenia uczenia się, zaburzenia motoryczne, inne zaburzenia neurorozwojowe. 

POLECAMY

Mocne strony osób neuroróżnorodnych

Osoby neuroróżnorodne, mimo swoich trudności, zwykle wyróżniają się wyjątkowymi zdolnościami. Mowa m.in. o ponadprzeciętnych umiejętnościach analitycznych i matematycznych, kreatywności oraz twórczym myśleniu, zapamiętywaniu dużych ilości informacji czy maksymalnej koncentracji na wymagającym zadaniu. Myślę, że każdy, kto miał okazję dłużej pracować z dziećmi neuroróżnorodnymi, nieraz został pozytywnie zaskoczony. Niestety, dzisiaj nadal częściej sku­­­­­­­­­piamy się na tym, co utrudnia życie osobom neuroróżnorodnym, za­­miast kierować uwagę na ich niezwykle ciekawe cechy i zdolności, które stwarzają wiele możliwości. Na przykładzie uczniów z dysleksją, z ADHD oraz dzieci autystycznych przyjrzymy się mocnym stronom neuroróżnorodności. 

Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja)

Na początku warto zwrócić uwagę, że mózg dyslektyczny działa inaczej niż niedyslektyczny, ale nie oznacza to, że ten pierwszy jest uszkodzony. Wynika to z faktu, że mózg dyslektyczny zbudowany jest w sposób, który wyposaża go w inne umiejętności. Umiejętności, o których mowa, to zdolności rozwijające się kosztem pewnych braków w zakresie przetwarzanych szczegółów. Autorzy książki Dyslektyczne talenty, Brock L. Eide i Fernette F. Eide, twierdzą, że „sprawność umysłu osób z dysleksją objawia się dostrzeganiem istoty rzeczy i szerszego kontekstu danego przedmiotu lub pojęcia, przyjmowaniem wielowym...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI