Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracownia rozwoju zawodowego

12 października 2018

NR 102 (Październik 2018)

Nowy system oceny pracy pedagoga i psychologa szkolnego

0 32

Z dniem 1 września 2018 r. weszło w życie rozporządzenie MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz. U. z 2018 r., poz. 1133).

Zgodnie z wytycznymi każdy nauczyciel, a więc również pedagog szkolny, podlega ocenie obligatoryjnie:

  • po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego oraz po zakończeniu dodatkowego stażu;
  • co trzy lata pracy w szkole od daty uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, mianowanego i dyplomowanego, przy czym – jeżeli termin dokonania oceny upływa w okresie odbywania przez nauczyciela stażu na kolejny stopień awansu zawodowego – oceny pracy dokonuje się po jego zakończeniu. 

Oceny pracy dokonuje dyrektor szkoły lub placówki po zasięgnięciu opinii: 

  • rady rodziców, z wyjątkiem szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców. Rada rodziców przedstawia pisemną opinię w terminie 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje dokonywania oceny pracy; 
  • opiekuna stażu o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu – w przypadku pedagoga stażysty i pedagoga kontraktowego;
  • doradcy metodycznego – na wniosek pedagoga oraz z inicjatywy dyrektora (fakultatywnie);
  • samorządu uczniowskiego (fakultatywnie). 

Kryteria oceny pracy

Kryteria oceny pracy ujęte w przepisach ww. rozporządzenia stanowią uszczegółowienie kryteriów określonych w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 967) i odnoszą się do ustawowych obowiązków nauczyciela oraz uwzględniają jego etap rozwoju zawodowego. Pedagog – na poszczególnych stopniach awansu – będzie oceniany według różnych kryteriów, których liczba rośnie kaskadowo. Stażysta musi spełniać 9 kryteriów, kontraktowy – 14, mianowany – 19, a dyplomowany – minimum 23. 

Kryteria oceny pracy nauczyciela stażysty obejmują:

  1. poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
  2. dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki; 
  3. znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej; 
  4. wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego; 
  5. kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postawy obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela; 
  6. współpracę z innymi nauczycielami; 
  7. przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony; 
  8. poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego; 
  9. współpracę z rodzicami. 

Ocena pracy pedagoga kontraktowego obejmuje dziewięć kryteriów określonych dla nauczyciela stażysty oraz pięć dla kontraktowego.

Kryteria oceny pracy nauczyciela kontraktowego obejmują też:

  1. planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć; 
  2. diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem; 
  3. analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy; 
  4. wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego; 
  5. realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy