Wspólne zadania specjalistów szkolnych

Warsztat pracy pedagoga

Pedagog i psycholog szkolny, logopeda i terapeuta pedagogiczny oraz doradca zawodowy są specjalistami z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej na terenie szkoły. Oczywiście każdy z nich działa w tym obszarze zgodnie ze swoimi kwalifikacjami, kompetencjami i uprawnieniami. Są jednak takie zadania, które zdecydowanie warto realizować wspólnie.

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591 z późn. zm.) określa w § 24–27 zadania przypisane pedagogowi i psychologowi szkolnemu, logopedzie, terapeucie pedagogicznemu i doradcy zawodowemu. Wnikliwa ich analiza wskazuje, że obok powinności związanych stricte z zawodową specjalnością każdego z tych specjalistów, są też zadania jednakowe dla wszystkich. To oznacza, że można je realizować razem, współdziałając ze sobą w dwu-, trzy-, cztero- lub pięcioosobowym zespole zadaniowym, w zależności od tego, ilu specjalistów pracuje w danej szkole. Zwracam na to uwagę, ponieważ:

  • aspekt współpracy nauczycieli w kontekście pracy zespołowej ma swoje odzwierciedlenie w aktach prawa oświatowego, przede wszystkim w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 996 z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 967 z późn. zm.), a także w wielu rozporządzeniach;
  • współczesna pomoc psychologiczno-pedagogiczna opiera się głównie na przemyślanym współdział...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI