System oświaty w Wielkiej Brytanii
Monarchistyczno-konstytucyjne Zjednoczone Królestwo obejmuje Anglię, Walię, Szkocję oraz Irlandię Północną. Mimo zdecentralizowanego szkolnictwa każdy z wymienionych krajów ustanawia niezależne prawo ustawodawcze w tej dziedzinie, wzmocnione przez ustawy oraz zarządzenia na poziomie lokalnym. Brytyjski plan oświaty nie jest zatem jednorodny, a różnice będą widoczne w organizacji, administracji czy nadzorze placówek edukacyjnych w poszczególnych krajach.
Angielskie i walijskie przepisy oświatowe, będąc najbardziej zbliżone, są konkretyzowane w brytyjskim parlamencie, a jeden z dokumentów dyrektywnych stanowi tzw. brytyjskie curriculum. W Anglii swoją siedzibę ma The King’s School w Canterbury, która jest drugą najstarszą szkołą na świecie. W Londynie w XIX w. powstała pierwsza w tym kraju placówka świecka. Miłośnicy Szekspira mogą pokusić się o znalezienie jego szkoły w Stratfordzie. Historia angielskich szkół jest fascynująca, a echa przeszłości można odnaleźć w czasie codziennych lekcji. Dzisiejszy profil oświaty w Anglii składa się z pięciu kluczowych etapów (key stage) i dobrowolnej oferty wyższego kształcenia.
Uczeń w wieku od trzech do pięciu lat w przedszkolu i zerówce
Pierwsze zajęcia, wymownie nazwane etapami fundamentalnymi (early years foundation stages, EYFS), są ofertą dla trzy- i czterolatków. W czasie gier i zabaw w klasie czy na zewnątrz dzieci doskonalą zdolności fizyczne, język, sposoby komunikacji oraz podstawowe umiejętności pisania i czytania. Ciekawostką moż...